تبلیغات گسترده برند کرهای «دوو» توسط یک تولیدکننده داخلی!
در حالی رهبر انقلاب بارها از مردم خواستند که سراغ برند خارجی نروند، یک تولیدکننده لوازم خانگی که باید در صف اول تبلیغ برند ایرانی باشد، روی محصول تولید داخلی برند شاخته شده «دوو» کره نصب می کند که به دلیل گمراه شدن مصرف کننده نوعی تقلب محسوب می شود.
حمایت از تولید داخلی و ملی لوازم و ابعاد زیادی دارد، یکی از مهمترین ضرورت های حمایت از کالای تولید داخلی، حمایت مردم از خرید کالای ایرانی است، مساله ای که به دلیل فرهنگ قدیمی غلطی که متاسفانه از گذشته های دور در عموم مردم نهادینه شده و برند خارجی را به ایرانی ترجیح می دهند، به یکی از چالش های اصلی در توسعه تولید ملی تبدیل شده است.
مقام معظم رهبری هم که طی سالهای متمادی گذشته حمایت از تولید ملی و داخلی را در راس شعارها و سیاستهای حمایتی خود قرار داده اند، تقریبا در اکثر سخنرانی های مرتبط با تولید ملی بر افتخار ایرانی ها به خرید کالای ایرانی تاکید کردند و اینکه مردم به سمت برند خارجی بروند را مذموم دانسته اند.
ایشان به عنوان نمونه در تاریخ ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ فرمودند: مصرفکنندهی باانصاف، مصرفکنندهی باوجدان هم میتواند همینجور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند – این حرفی که حالا مرتّب تکرار میکنند: بِرَند، بِرَند – دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است. بعضیها هستند حتّی حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ایرانی لگد بزنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین باره اقدامی که برخی تولیدکنندگان ایرانی برای فروش رفتن کالای خود مارک خارجی بر آن نصب می کنند را تقبیح می کنند و می فرمایند: این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطی است که ما مارکهای خارجی را در پوشاکمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمرهمان، در خوراکیهامان ترجیح بدهیم به مارکهای داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است. من شنیدم پوشاک داخلی را که در بعضی از شهرستانها تولید میشود، میبرند مارک خارجی میزنند، برمیگردانند! اگر همین جا بفروشند، ممکن است خریدار ایرانی رغبت نکند؛ اما چون مارک فرانسوی دارد، خریدار ایرانی همان لباس را، همان کت و شلوار را، همان دوخت را انتخاب میکند؛ این غلط است. (۱۳۹۱/۰۱/۰۱ )
ایشان حتی اقدام برخی شرکتهای خارجی در ایران در مقطعی که به واسطه گسترش حمایت ایرانی ها از کالای ایرانی، بر روی کالای خارجی مارک ایرانی می زدند را مطلوب ارزیابی کردند و گفتند: همین حالا با همین تبلیغاتی که تا یک حدودی انجام گرفته، بعضی از فروشندهها کالای خارجی خودشان را بهعنوان کالای داخلی به مشتری میفروشند! این را ما خبر داریم -بنده اطّلاع دارم، به من گزارش شده- یعنی طرف میرود یک جنسی را [از فروشنده] میخواهد، او خارجیاش را دارد و چون میداند که مشتری کالای داخلی لازم دارد، بدروغ به او میگوید این کالا داخلی است! این خیلی چیز مطلوبی است. البتّه دروغ چیز بدی است؛ امّا این خیلی خوب است که فروشنده مجبور بشود برای فروش کالای خودش بگوید این داخلی است؛ این فرهنگ باید گسترش پیدا کند. ( ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ )
مساله حمایت از برند ایرانی تنها مساله حمایت مردم نیست، بلکه متاسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی هم که باید در خط مقدم حمایت از برند ایرانی باشند، بعضا در این موضوع خودشان چالش زا شده اند و برای اینکه کالای خود را بفروشند، یا خدای نکرده با قیمت بالاتری به مصرف کننده عرضه کنند، بر روی کالای تولید داخل مارک خارجی نصب می کنند. این در حالی است که تولید کننده باید اولین مبلغ مارک و برند ایرانی باشد.
اخیراً در خبرها آمده بود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در راستای حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات محصولات کره ای نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتند و ایشان هم به درستی بر ممنوعیت این واردات تاکید کردند. ولی متاسفانه شاهدیم که یکی از همین شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی در برخی محصولات خود توصیه اکید رهبری در خصوص حمایت از برند ایرانی و تقبیح برند خارجی را رعایت نکرده و بر محصولات ایرانی خود مارک کره ای (دوو) نصب می کند و به نوعی خودش مبلغ برند کره جنوبی شده است که تبلیغات خیابانی این شرکت هم در سطح شهر به وضوح نمایان است.
فعالان حوزه لوازم خانگی معتقدند، حتی اگر نوع محصول تولیدی که برند دوو بر آن نصب می شود با دیگر مشابه ایرانی آن تفاوت داشته باشد که ظاهرا تفاوتی ندارد، باز هم شایسته نیست که به جای نصب برند ایرانی بر آن یک برند شناخته شده کره ای و خارجی نصب کند، با این انگیزه که شاید فروش آن بیشتر بشود یا خدای نکرده گران تر بفروشد.
البته به نظر می رسد، مسئولان وزارت صمت و ارگان های نظارتی هم باید بر این مساله بیشتر نظارت کنند که چرا یک محصول تولید داخلی با برند و مارک شناخته شده خارجی به جای ایرانی عرضه می شود. فروش یک محصول داخلی با برند شناخته شده خارجی نوعی تقلب محسوب می شود چرا که مصرف کننده را به اشتباه می اندازد و در حالی که تصور می کند کالای خارجی خریده است، حاضر می شود مبلغ بالاتری هم برای خرید آن کالا بپردازد.