پشت پرده گرانی پروازهای ایرلاین های ایرانی
واگذاری پرواز شرکتهای هواپیمایی داخلی بهخصوص ایرانایر به چارترکنندگان چه روندی را طی کرده است. مسئلهای که سرپرست تازهوارد ایران ایر لازم است درباره آن شفافسازی لازم را انجام دهد.
همزمان با نزدیک شدن به روز عرفه، نرخ پروازها به شهر نجف در حال افزایش است. بررسی پروازهای مسیر رفت و برگشت تهران-نجف و سایر شهرها نشان از آن دارد که شرکتهای هواپیمایی ، قیمتگذاری نسبتا بالایی را برای این پروازها اعمال میکنند.
طی دو سال گذشته بهواسطه پاندمی کرونا، سفر به عتبات عالیات با محدودیتهایی به خصوص از طرف عراقی روبرو بود. امسال با عادی شدن تقریبی شرایط، برنامهریزی برای سفر به کربلا از سوی مردم و کاروانها صورت گرفته است. در این بین اما نرخ بلیت پروازها با اعتراض مردم مواجه شده است.
بهعنوان مثال قیمت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف (۱۳ رفت-۲۰ برگشت) هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) حدود ۹.۱ میلیون تومان است. نرخ بلیت مسیر مذکور برای هواپیمایی آتا حدود ۸.۹ میلیون تومان و برای شرکت هواپیمایی زاگرس (ساعت ۲۰ برای پرواز رفت و ساعت ۱۹ برای پرواز برگشت) ۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است.
نکته جالب توجه اینکه تمام این پروازها بهصورت چارتری است؛ این وضعیت برای ایرلاین ملی تاملبرانگیز است، چراکه این شرکت همواره از واگذاری پروازهای خود بهصورت چارتری خودداری کرده است.
همچنین قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف هواپیمایی قشم ایر ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت پرواز مذکور برای هواپیمایی معراج ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و آتا ۹.۷ میلیون تومان است.
مشخص نیست واگذاری پرواز شرکتهای هواپیمایی داخلی بهخصوص ایرانایر به چارترکنندگان چه روندی را طی کرده است. مسئلهای که سرپرست تازهوارد ایران ایر لازم است درباره آن شفافسازی لازم را انجام دهد. باید مشخص شود چه تعداد از پروازهای این ایرلاین با مقصد نجف به چارترکننده و با چه شرایطی واگذار شده است.
در این بین سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی حمل ونقل هوایی مسافری باید نظارت بیشتری را بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی همزمان با اوج سفرهای زیارتی به عراق در دستور کار قرار دهد. پیش از بیماری کرونا (مهرماه سال ۹۸) انجمن شرکتهای هواپیمایی قیمت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف را ۲.۲ میلیون و مشهد ــ نجف-مشهد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده بود.