شبکه خدمات پس از فروش سایپا و ایرانخودرو ادغام می شود
پس از آنکه روز گذشته (دوشنبه) مدیرعامل شرکت ایساکو از برنامهریزی برای راهاندازی یک نمایندگی مشترک ایرانخودرو و سایپا بصورت آزمایشی ظرف یک ماه آینده خبر داد، گروه خودروسازی سایپا نیز اعلام کرده با احداث نخستین نمایندگی مشترک میان دو شرکت برای ارائه خدمات به خودروهای سواری، نیمهسنگین و سنگین، ادغام شبکه خدمات پس از فروش دو خودروساز بزرگ کشور کلید میخورد.
طبق اعلام گروه صنعتی سایپا، براساس تصمیم اتخاذ شده در نشست محمدعلی تیموری و مهدی خطیبی (مدیران عامل سایپا و ایران خودرو)، براساس هدفگذاری دو خودروساز بزرگ کشور، عملیات احداث نمایندگی مشترک خدمات پس از فروش در مدت یک ماه آینده آغاز خواهد شد.
این برنامه با هدف کاهش هزینه، ایجاد دسترسی بهتر و سریعتر برای مشتریان و افزایش بهرهوری ظرفیتها و امکانات دو خودروساز دنبال خواهد شد. در گام بعدی، ایجاد مدیریت مشترک در نمایندگیهای دو خودروساز که دارای مالکیت مشترک باشند، در دستور کار قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت نمایندگی هر یک از خودروسازان در شهرهایی که خودروساز دیگر فاقد نمایندگی است، نیز از دیگر برنامههایی است که در جلسه مشترک میان مدیران عامل دو خودروساز هدفگذاری شد.
از همینرو به منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایرانخودرو، آییننامهها، فرآیندها و دستورالعملهای مربوط به شبکه خدمات پس از فروش حتیالامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمتدهی به مشتریان با سهولت بیشتری صورت گیرد؛ بر این اساس، کمیته مشترکی متشکل از معاونتهای بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکتهای خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و نحوه یکسانسازی فرآیندها و دستورالعملهای اجرایی را ارائه خواهند کرد.
همچنین ادغام شبکه لجستیک نیز از دیگر محورهای مذاکره در نشست مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور بوده که در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت نحوه به اشتراکگذاری امکانات و ظرفیتهای حوزه لجستیک در بخش حمل خودرو را بررسی و طرح پیشنهادی لازم را ارائه خواهد کرد. شرکت ایسیکو، به عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شده تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینهها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامهریزی و اجرا شود.
ادغام ظرفیتهای موجود در دفاتر سایپا و ایرانخودرو در خارج از کشور نیز از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بوده است. بر این اساس مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشورهای منطقه به عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایرانخودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینههای مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت.
کمیته مشترک خرید نیز برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه تولید صورت گیرد. بهینه سازی امکانات موجود در سایتهای تولیدی سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محورهای مورد بررسی بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف تعیین شده را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه خواهد داد.
روز گذشته (دوشنبه) بابک سلاجقه- مدیرعامل ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو) – در این رابطه به برگزاری جلسات متعددی با مدیران سایپا یدک در راستای ایجاد این نمایندگی مشترک اشاره و اظهار کرد: جلسههای متعددی با مدیران سایپا یدک برگزار شده تا مشکلات زیرساختی حل شود تا با توجه به تفاوتهای ساختاری، امکان لینک شدن دو بخش باهم فراهم شود. در یک ماه آینده قرار است یک نمایندگی مشترک به صورت پایلوت راهاندازی شود و در صورت موفقیت، این طرح گسترش خواهد یافت.