تکمیل راهآهن رشت-آستارا با ۸۰۰ میلیون یورو در سه سال
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به احتمال تکمیل پروژه راهآهن رشت-آستارا با تامین منابع مالی از سوی روسیه گفت: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی کردهایم.
عباس خطیبی درباره تکمیل پروژه راهآهن رشت-آستارا بیان کرد: همانطور که بارها از سوی وزیر راه هم اعلام شده، ما مصمم هستیم راهآهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا را بسازیم و این پروژه را بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور تلقی میکنیم و از این رو بحث مشارکت طرفهای روسی یا حتی کشور آذربایجان هم در این خصوص مطرح است.
وی با بیان اینکه فرآیند اجرایی در راهآهن رشت-آستارا از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شده و این کار متوقف نبوده است، افزود: تا کنون ۱۰ کیلومتر از بخش ابتدایی این راهآهن از سمت رشت زیرسازی شده و از سمت آستارا نیز حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر را با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا عقد قرارداد کردیم و در دست اجراست. اکنون این موضوع مطرح است که کار اجرایی مربوطبه حد فاصل بین این دو نقطه که حدود ۱۴۰ کیلومتر میشود را آغاز کنیم تا تمام طول این مسیر به دست اجرا برسد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: برای این موضوع ابتدا به عقد قرارداد نیاز بود که با ترک تشریفاتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی برای سازمان برنامه و بودجه کشور در شهریورماه امسال ارسال شده، پیگیر هستیم که مجوز بگیریم و مطابق با ماده ۲۸ آییننامه برگزاری مناقصات بتوانیم با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا عملیات اجرایی این محدوده را هم که هنوز شروع نشده، بهصورت طرح و ساخت آغاز کنیم.
خطیبی با بیان اینکه برای تامین منابع این پروژه روشهای مختلفی را دنبال میکنیم، اظهار کرد: در سالهای قبل تامین بودجه از سوی چینیها مطرح بود، در دورهای با کشور آذربایجان بهصورت مستقل مذاکره کردیم که نتوانستیم به نتیجه قطعی برسیم و هر کدام هم دلایلی داشتند، اما لازم بود مذاکره صورت گیرد که درنهایت منجر به نتیجه نشد، تا اینکه خیرا بحث ورود کشور روسیه برای تامین مالی و اینکه چطور میخواهد در این پروژه ایفای نقش کند مطرح شد.
وی ادامه داد: دو ماه قبل هیئتی از راهآهن روسیه از راهآهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند که تمام طول مسیر را دیدند و جلساتی برگزار کردند، نقشههای فنی مسیر در اختیارشان قرار گرفت و مقرر شد آنها ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. در این حد فاصل زمانی، سوالاتی را مطرح کرده و از مبادی دیپلماتیک برای ما ارسال کردند، ما هم پاسخهای فنی اینها را تهیه کردیم و در دست ارسال داریم و این مذاکرات درحال انجام است و باید منتظر نقطهنظر طرف روسی باشیم که ببینیم نحوه ورودشان چطور خواهد و در بعد ساخت یا تامین مالی ورود میکنند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور خاطرنشان کرد: آنچه مصمم هستیم این است که این راهآهن ساخته شود، هم طرف روس این علاقهمندی را دارد و ما هم از سالیان قبل در برنامهمان بوده و داریم کارمان را پیش میبریم، همچنین به جز منابع خارجی، برای تامین از سوی منابع داخلی هم برنامهریزیهایی صورت گرفته و آنها را هم بهموازات پیش میبریم. در هر صورت همانطور که وزیر راه و شهرسازی گفتند، وزارت راه پای این پروژه ایستاده و هر طور شده، این پروژه را احداث خواهد کرد و به اتمام میرساند و برای تامین منابع هم حتما اقدامات موثری صورت خواهد گرفت.
خطیبی درباره برآورد مالی و زمانی این پروژه توضیح داد: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی کردهایم.