طلسم قطار سریع‌السیر تهران-مشهد شکسته می‌شود؟

وزیر راه در حالی از ارائه گزارش مطالعات قطار سریع‌السیر تهران مشهد خبر می‌دهد که پروژه برقی‌سازی این مسیر ریلی در سال‌های گذشته با شانه خالی کردن سرمایه‌گذارهای خارجی به سرانجام نرسید و شرکت راه‌آهن با بدهی‌های به‌جامانده از دولت قبل و کمبود اعتبار دست و پنجه نرم می‌کند.

مسیر تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیرهایی است که چه از نظر هوایی و چه ریلی، ماهانه تعداد مسافر زیادی در این مسیر جابه‌جا می‌شوند از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می‌تواند ازجهت کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و افزایش بهره‌وری مفید باشد؛ از این رو در سال‌های گذشته، تلاش‌هایی برای برقی‌سازی یا سریع‌السیر کردن راه‌آهن تهران‌-مشهد صورت گرفت.

در دهه ۸۰، تلاش‌هایی برای جذب سرمایه چینی‌ها در جهت تامین سرمایه پروژه برقی‌سازی مسیر ریلی تهران-مشهد صورت گرفته بود و چندین بار هم وعده‌هایی داده شد؛ پس از آن در سال ۱۳۹۳ محسن پورسیدآقایی – مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن – با بیان اینکه برقی کردن خط ریلی تهران-مشهد یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن محسوب می‌شود، گفت که بحث افزایش سرعت قطار این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت جزو یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هاست که برای به ثمر رسیدن آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

در برهه‌ای از زمان هم اسامی کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در میان سرمایه‌گذارها احتمالی پروژه ریلی ایران مطرح بود،  همچنین در سال ۱۳۹۶،  قرارداد تجاری برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد میان شرکت راه‌آهن و یک کنسرسیوم ایرانی- چینی امضا شد اما در نهایت سال ۱۳۹۹ اعلام شد که به‌دلیل تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خارجی در این پروژه منتفی شده است.

سعید رسولی -مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن- از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران–مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد اما به‌دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند، بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد و چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.

در کنار برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌-مشهد، یکی دیگر از پروژه‌هایی که این سال‌ها مورد توجه قرار داشت،  سریع‌السیر کردن این مسیر ریلی بود.  رستم قاسمی -وزیر راه‌ و شهرسازی- فروردین ماه امسال گفته بود که پروژه قطار سریع‌السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع  آن خارج از بودجه کشور تامین شود؛ حالا با گذشت هفت ماه از این اظهارات، قاسمی می‌گوید موضوع ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده تا ظرف دو ماه آینده گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود.

البته در شرایطی که سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- از کمبود اعتبارات این شرکت و بدهی‌های به‌جامانده از دولت قبلی گلایه می‌کند و  از طرف دیگر، سابقه تکیه به سرمایه‌گذارهای خارجی هم پروژه‌های ریلی را به جایی نرسانده و همین حالا پروژه راه‌آهن رشت‌-آستارا در انتظار اعلام آمادگی طرف روسی برای تکمیل است، باید دید مطالعات جدید برای سریع‌السیر کردن مسیر ریلی تهران-مشهد به کجا خواهد رسید و به سرنوشت برقی‌سازی این مسیر دچار می‌شود یا به سرانجام می‌رسد؛ هرچند شرکت راه‌آهن تا کنون در خصوص این موضوع اظهار نظری نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا