هجوم متقاضیان برای قرعه کشی خودرو/ کف قیمت در بازار ۳۰۰ میلیون!
در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازان حدود ۹.۲ میلیون نفر (تا به این لحظه) ثبت نام کرده اند؛ مساله ای که نشان می دهد این حوزه همچنان از کمبود عرضه و تقاضای کاذب رنج می برد.
یک شنبه هفته گذشته یک شرکت بزرگ خودروسازی اقدام به برگزاری قرعه کشی برای عرضه بیش از ۲۰ هزار دستگاه خودرو کرد و با توجه به اختلالات پیش آمده در سایت شرکت مذکور، ثبت نام از متقاضیان تا امروز تمدید شد.
در این بین نکته قابل توجه مربوط به وضعیت استقبال از قرعه کشی این شرکت است که نشان میدهد برای ۲۰ هزار دستگاه خودروی عرضه شده بیش از ۹ میلیون ۲۵۰ هزار نفر شرکت کردهاند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال به ثبت رسیده است.
این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (در بهار سال جاری) به دنبال ساماندهی ثبت نام کنندگان برای شرکت در قرعه کشیها بود اما میبینیم که باز هم ۹.۲ میلیون نفر برای دریافت تنها ۲۰ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کردهاند.
چرایی استقبال مردم از قرعه کشیها
بر این اساس، وضعیت قیمتها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم از جمله دلایل اصلی استقبال متقاضیان خرید خودرو از قرعه کشی هاست؛ چرا که به عنوان نمونه همین خودروی پژو پارس سال که بیشترین تقاضای خرید را داشته در کارخانه حدود ۱۸۵ میلیون تومان است اما در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
یعنی یک گپ قیمتی حدوداً ۲۹۰ میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد که هم انگیزه خریدارانی که قدرت خرید پایینی دارند را بالا میبرد و هم برای دلالان طعمه خوبی به شمار میرود.
در اینجا باید اشاره شود که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و وابستگی قیمت خودرو به قیمت دلار، این کالا تبدیل به یک محصول سرمایهای شده و اغلب ثبت نام کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند.
همچنین افرادی که طی دو سه سال گذشته به دنبال خرید خودرو بودند اما بنا به شرایط قیمتی این محصول توان ورود به بازار آزاد را نداشتند با ثبت نام در قرعه کشیها به دنبال دست یافتن به خودرو با سرمایهای که دارند، هستند.
عرضه باید افزایش یابد
از سویی دیگر کارشناسان معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به تورم بالای اقتصاد ایران و کم بودن عرضه این محصول میشود؛ در واقع به دلیل بالا بودن تورم و پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپهای قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمتهای کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایهای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایهای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان میدهد.
نکته دیگر آنکه اگرچه وزارت صمت تاکید میکند که مردم برای خرید خودرو به بورس کالا مراجعه کنند اما عرضهها در بورس کالا کافی نیست و خودروهای به نسبت ارزان قیمت همچون پژو ۲۰۶ و پژو پارس هنوز به این حوزه ورود نکردهاند.
در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ عمدتاً مدل ۱۴۰۱ در ۲۵ دی ماه آمده است. البته باید اشاره شود که قیمتهای ذکر شده، میانگین قیمتهای اعلامی از سوی فروشندگان است و ممکن است در مناطق مختلف، متفاوت باشد.
خودرو | ۲۵ دی ۱۴۰۱ |
سمند LX، EF۷ | ۴۶۰ میلیون تومان |
پژو پارس LX | ۵۲۰ میلیون تومان |
پژو پارس xuvp | ۴۷۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۴۵۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹) | ۵۰۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما | ۴۹۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۵۹۰ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۴۴۰ میلیون تومان |
دنا معمولی | ۵۷۰ میلیون تومان |
دنا پلاس توربو دندهای | ۶۶۰ میلیون تومان |
هایما S۷ توربوپلاس | یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان |
هایما S۵ اتوماتیک | یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان |
تارا دندهای | ۶۰۰ میلیون تومان |
تارا اتوماتیک | ۷۳۰ میلون تومان |
سورن پلاس | ۴۸۰ میلیون تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۲۹۰ میلیون تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۲۸۰ میلیون تومان |
ساینا | ۳۰۰ میلیون تومان |
تیبا صندوق دار | ۳۰۰ میلیون تومان |
تیبا هاچ بک | ۲۹۵ میلیون تومان |
کوییک دندهای | ۳۰۰ میلیون تومان |
کوییک اتوماتیک پلاس | ۴۰۰ میلیون تومان |
شاهین | ۵۱۰ میلیون تومان |