کاهش نرخ بیکاری بخش صنعت/ اشتغال ۴۳۳ هزار نفری بخش‌های صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته

حدود ۴۳۳ هزار نفر طی سالجاری در کلیه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت که بالاترین سهم اشتعال ایجاد شده در بین دستگاه های اجرایی کشور به میزان ۳۲% مشغول به کار شده اند.

بهبود وضعیت اشتغال از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم آغاز شده و در سال گذشته روند چشمگیری پیدا کرد.
اشتغال فصلی بخش صنعت در فصل پاییز ۱۴۰۱ به میزان ۸.۳ میلیون نفر رسیده که طی دهه اخیر بی سابقه است. در گزارش مرکز آمار کل اشتغال به سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تقسیم شده است و این رقم مربوط به کلیه فعالیت‌های بخش صنعت بوده که شامل واحدهای خارج از پوشش وزارت صنعت نیز می‌باشد.
نرخ بیکاری با ۰.۷ واحد درصد کاهش نسبت به پاییز سال گذشته، ۱ واحد درصد کاهش نسبت به بهار سال گذشته و ۰.۷ واحد درصد کاهش نسبت به تابستان سال گذشته به رقم ۸.۲ درصد در پاییز سال جاری رسیده است.
همانگونه که در نمودار زیر به صراحت عنوان شده، نرخ بیکاری ۸.۲ درصد در پاییز سال گذشته؛ پایین ترین نرخ بیکاری فصلی طی دهه گذشته تاکنون بوده است.
وضعیت اشتغال بخش صنعت
همچنین بر اساس سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات ایجاد اشتغال حدود ۴۳۳ هزار نفر طی سال گذشته (بر اساس آخرین آمار سامانه ملی رصد اشتغال کشور در دوره انتشار گزارش) در کلیه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت که بالاترین سهم اشتعال ایجاد شده در بین دستگاه های اجرایی کشور به میزان ۳۲%  است.
اقدامات حمایتی وزارت صمت از دانش بنیان
مهمترین اقدامات انجام شده .وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای دانش بنیان شدن کسب و کارها به شرح زیر است:
الف. تهیۀ اسناد راهبردی، قوانین، مصوبات و آئین نامه های اجرایی 
* برنامه راهبردی ارتقاء تولید دانش بنیان وزارت صنعت، معدن و تجارت  با هدف دانش بنیان شدن بنگاه های تولیدی و تجاری و گسترش تحقیق و توسعه در بخش تدوین شده و بر مبنای مطالعات تطبیقی و بررسی وضعیت موجود، طراحی دو دستۀ «ابزارهای سازوکاریِ تشویق کننده-الزام‌کننده جهت سوق دادن بنگاه ها (کسب وکارها) به سمت تحقیق وتوسعه و نوآوری» و «ابزارهای ارتقای توانمندی بنگاه ها در انجام تحقیق وتوسعه و نوآوری» برای اجرای ۸ راهبرد و ۹ برنامه پیشران و تقسیم کار بخشی و بین بخشی بین عوامل اجرایی و سیاست گذار
* ابلاغ رویه اجرایی برنامه راهبردی ارتقاء تولید دانش‌بنیان وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل‌دهیِ اولیۀ زیست‌بوم فناوری و نوآوری در رشته فعالیت‌ها، با محوریت دفاتر رشته‌فعالیتی وزارت صمت و با اولویت رشته‌فعالیت‎های پیشرانِ تعیین شده در برنامۀ راهبردی ارتقای تولید دانش بنیان وزارت صمت
بازدید معاون اول رییس جمهور از صنایع دانش بنیان کسا
* تصویب آئین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت در هیأت محترم وزیران با محوریت تعیین رشته فعالیت‌های پیشران، تجمیع تقاضا و بازارسازی، نهادسازی و توسعه زیرساخت‌های ماشین‌سازی و تجهیزات، توسعه نهادهای تضمینی، توسعه زیرساخت‌های سخت و نرم، تحقیق و توسعه، ارتقاء استانداردهای صنعت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص
* انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری راهبردی فرابخشی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
* انعقاد توافق نامه مشارکت علمی و پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های کشور در کنسرسیوم‌های توسعۀ علمی و صنعتی و انعقاد توافق نامه جامع حمایت از آموزش هدفمند با محوریت اشتغال‌پذیری و مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ب. فعالیت های اجرایی و پروژه های عملیاتی برای توسعه فناوری و نوآوری
یکی از برنامه‌های اساسی وزارت صمت در سال گذشته ایجاد کنسرسیوم‌های فناوری و نوآوری حول فناوریهای اولویت‌دار است. هدف از کنسرسیوم مشارکت و همکاری جدی بنگاه‌های بزرگ صنعتی و معدنی (طرف تقاضا) با طرف عرضۀ فناوری، جهت تضمین خرید و کاهش ریسک توسعه فناوری است.
در این مدل شراکت، بنگاه های متقاضی فناوری، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه، موسسه و نهاد مالی و شرکت تامین کننده زیرساخت حضور داشته و همراستا با یک هدف و با تقسیم کار مشخص فعالیت می کنند.
براین اساس تاکنون ۲۹ کنسرسیوم و شرکت فناوری با حضور بنگاه‌های پیشگام صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نهادهای پشتیبان شکل گرفته است. این شراکت‌ها و کنسرسیوم‌ها در حوزه های زیر است:
تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
 هوش مصنوعی، بلکچین، دیجیتالیزیشن
 انرژی و بالادستی میکروالکترونیک (با تمرکز بر زنجیره سیلیکان)
میکروالکترونیک
مواد و ساخت پیشرفته
منسوجات
هوشمندسازی معادن
صنایع شوینده و آرایشی، بهداشتی
صنایع دارویی
ایجاد و توسعه شهرک‌های فناوری تخصصی که تاکنون مطالعات امکان‌سنجی مربوط به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قم و لرستان پایان یافته است.
اشتغال
راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی جهت تربیت نسل کارآفرین نوآور از طریق چهار کارآفرین نوآور موفق به نسل جدید (Master Class)با هدف تربیت نسل کارآفرین نوآور مقرر گردید از طریق یک پلتفرم آنلان و با حضور موفق‌ترین کارآفرینان نوآور بخش خصوصی زمینه انتقال تجربه آنان به جوانان و دانشگاهیان و همچنین ایجاد عدالت آموزشی برای جوانان مناطق کم‌رخوردار نظیر پلتفرم مشهور Master Class فراهم گردد. مهم‌ترین ویژگی این پلتفرم شامل انتقال مهم‌ترین خبرگی کارآفرینان به نسل جوان و دانشگاهی، آموزش به‌صورت به صورت یادگیری خرد، وجود جذابیت بصری بالا جهت انتقال مؤثرتر خبرگی و تعریف تمرین‌های متعدد براساس تئوری یادگیری مبتنی بر تجربه
بهره‌برداری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در ستاد و بخش صنعت، معدن و تجارت در قالب طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی که تاکنون ۱۶۳ موضوع توسط دفاتر تخصصی وزارت صمت و ۷۶ موضوع توسط سازمان های صمت استانی در سامانه ساجد (سامانه فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی) ثبت گردیده است. از این تعداد ۶۳ نفر از اساتید دانشگاه ها به دفاتر تخصصی وزارت صمت، جهت گذراندن فرصت مطالعاتی معرفی شده‌اند که ۲۱ نفر در حال گذراندن فرصت بوده و تعدادی نیز در حال مصاحبه هستند.
اشتغال زایی
 برنامه ریزی برای عمق بخشی به داخلی سازی ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات و کالاهای مهم و استراتژیک کشور و افزایش ارزش افزوده در محصولات تولیدی از قبیل تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، قطعات خودرو، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، اجزا و قطعات زنجیره فولاد، ورق های فولادی ضدزنگ که بخشی از این اقدامات و دستاوردها در نمایشگاه توانمندی های صنعتی به نمایش درآمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا