روایتی از تاریخچه پست از هخامنشیان تا امروز
سرپرست دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست اعلام کرد که در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت پست، تاریخچه پست از زمان هخامنشیان تاکنون در قالب تونل تاریخ روایت میشود.
علیرضا بای – سرپرست دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست، درباره نخستین نمایشگاه صنعت پست به تشریح اهداف برگزاری این نمایشگاه پرداخت و اظهار کرد: معرفی صنعت و زنجیره ارزش پست، نمایش نقش پست هوشمند در جامعه و زندگی امروز، نمایش پست روز آمد، تبیین و گفتمانسازی جایگاه پست تراز ایران ۱۴۰۴، تاثیر پست در توسعه اقتصاد دیجیتال، رونق تولید و کاهش هزینههای کسب و کار، جلب مشارکت خصوصی و مردمی در توسعه صنعت پست را میتوان از مهمترین اهداف این رویداد دانست.
او با بیان اینکه این نمایشگاه با همت شرکت ملی پست ایران از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، درباره شرکت کنندگان در آن عنوان کرد: در نمایشگاه صنعت پست، اکوسیستم صنعت پست در بخشهای مختلف شامل تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته گِرد هم خواهند آمد تا ضمن تبادل دانش میان بازیگران فعال آن، بازدیدکنندگان نیز با دستاوردهای مهم این صنعت آشنا شوند.
سرپرست دفتر ارتباطات وامور بینالملل شرکت ملی پست در پاسخ به اینکه در حوزه بینالملل در این نمایشگاه شرکت کنندگانی حضور خواهند داشت یا خیر، گفت: بله برای بسیاری از اعضای اتحادیه جهانی پست دعوتنامه ارسال شده است و هرکدام از شرکتهای پست کشورها مایل باشند میتوانند حضور یابند.
علیرضا بای در تشریح بخشهای تدارک شده این نمایشگاه تاکید کرد: نمایشگاه صنعت پست شامل بخشهایی مانند بسته بندی، لجستیک، خدمات پستی، چاپ، حمل و نقل، خدمات الکترونیک، رباتیک و فناوریهای جدید پست؛ مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است.
وی با اشاره به حضور شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها، گفت: تمامی اعضای مرکز نوآوری پست؛ تجارت الکترونیک و لجستیک پیشرفته در این نمایشکاه حاضر خواهند بود.
سرپرست دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست درباره رویدادهای ویژه و جانبی نمایشگاه تصریح کرد: بخش ویژه نمایشگاه «جایزه ملی صنعت پست» است؛ همچنین نمایش تاریخچه پست از زمان هخامنشیان تاکنون در قالب تونل تاریخ پست و برگزاری کارگاههای آموزشی و نشستهای هماندیشی و انتقال تجربه از دیگر برنامههای جانبی خواهد بود که در نمایشگاه صنعت پست پیشبینی شده است.
بای با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنعت پست رویکرد جدید شبکه پستی را معرفی میکند، ادامه داد: معرفی سرویسهای نوین پستی، نمایش و نقش پست در فرایندهای اجتماعی و امور خانوادهها که امروزه در سایر کشورها بسیاری از امور اجتماعی و تجارت الکترونیک توسط پست انجام میپذیرد را در این نمایشگاه نشان خواهیم داد.
وی درباره اقدامات صورت گرفته برای هوشمندسازی پست گفت: هوشمندسازی در مجموعه پست، به مفهوم یکپارچهسازی چهار فرآیند اصلی است که طی آن اطلاعات فرآیند قبول(مشتری)، مبنایی جهت مدیریت چهار فرآیند اصلی تلقی شده و با بهرهگیری از جریان دیتا، جریان فیزیکی کالا طی فرآیندهای پستی مدیریت شود.
سرپرست دفتر ارتباطات وامور بینالملل شرکت ملی پست، ارتقاء بهره وری منابع، مدیریت هزینهها، توزیع هوشمند و مدیریت ناوگان رهسپاری را از مزایای هوشمندسازی دانست و تاکید کرد: سرویس ارزش افزوده تغییر مکان تحویل، سرویس ارزش افزوده تغییر زمان تحویل و کاهش زمان سیر مرسولات و قابلیت رهگیری لحظهای از مزایای هوشمند سازی از منظر متقاضیان پستی است.
بای در تشریح اقدامات مورد نیاز برای هوشنمندسازی فرایندهای پستی به دو مقوله لایه زیرساخت و لایه توزیع اشاره کرد و با بیان اینکه هوشمندسازی در فرایندهای عملیاتی نیازمند زیرساخت است، گفت: یکی از مهمترین زیرساختهای مورد نیاز برای پیادهسازی سیستم سورتینگ تکمیل پروژه پیادهسازی هابهای منطقهای است که به همین منظور با تأمین اعتبارات مورد نیاز و برونسپاری بخشی از فعالیتها به بخش خصوصی(رهسپاری) و سایر تجهیزات مورد نیاز (ظروف حامل، کامیون و …) نسبت به راهاندازی هابهای منطقهای در استانهای اصفهان، خراسان رضوی، آدربایجان شرقی، همدان و مازندران اقدام و پس از آن نسبت به پیادهسازی سورتینگ(سیستم هوشمند تجزیه مرسولات) در هابها صورت گرفت است.
وی به ایجاد مرکز پردازش خلیج فارس برای انتقال مرسولات قراردادی انبوه و انجام عملیات پردازش هوشمند بر روی مرسولات فوق و راهاندازی شش واحد سورتینگ در تهران و استانهای دارای هاب اصلی اشاره کرد و گفت: اولین گام هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی در شرکت پست پیادهسازی سیستم سورتینگ در مراکز تجزیه و مبادلات است. بدیهی است پیادهسازی سیستم فوق به عنوان اولین گام در چرخه فرایندی منجر به تبدیل فیزیک مرسولات به داده(DATA) بوده و پیش زمینه هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی در مرحله توزیع خواهد بود.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن موضوعات فوق و با توجه به رشد روز افزون ترافیک مرسولات پستی وارده به مراکز اصلی تجزیه و مبادلات در سطح کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به پیادهسازی سیستم سورتینگ در شش نقطه از مراکز اصلی تجزیه و مبادلات و هابهای کشور انجام گرفت و ادارات کل پست استانهای اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و مرکز خلیج فارس تهران تجهیز به سیستم سورتینگ بسته و امانت با تکنولوژی POP-UP و مرکز اصلی تجزیه و مبادلات لشگر نیز مجهز به سیستم سورتینگ به تکنولوژی CROSS-BELT شد.
سرپرست دفتر ارتباطات و امور بینالملل شرکت ملی پست، درباره قراردادهای صورت گرفته شرکت پست با شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: شرکت ملی پست در راستای حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و همچنین استفاده از ارزش افزوده بهرهمندی از فناوریهای برتر، پیرامون شناسایی شرکتهای دانش بنیانی که حوزه فعالیتهایشان در راستای ارائه خدمات قابل واگذاری شرکت ملی پست هستند، اقدام کرده و در نهایت چهار فقره قرارداد در این زمینه منعقد شده است. موضوع اصلی فعالیت این شرکتها مشارکت در فروش خدمات سفارشی و پیشتاز به فعالین حوزه فروش اینترنتی و تحت عنوان قراردادهای گیت وی است.
به گفته او این شرکتها با استفاده از پلتفرم سامانه تجارت الکترونیک شرکت ملی پست با آدرس ecommerce.post.ir و اتصال آن به سامانههای نرم افزاری خود و با در اختیار قراردادن وب سرویس تولید بارکد پستی جهت فروشگاههای اینترنتی قادر به انجام فرایند قبول مرسولات این فروشگاهها با استفاده از سرویسهای سفارشی، پیشتاز و ویژه خواهند بود.
بای به تعرفههای پستی اشاره کرد و گفت: با توجه به بررسیهای صورت گرفته در خصوص نرخ ارائه خدمات فعالان حوزه ارائه خدمات پستی در بخش خصوصی، شرکت ملی پست با حداقل نرخ ممکن در حال ارائه خدمات به مردم شریف کشور است. با وجود افزایش روز افزون هزینه تمام شده ارائه خدمات پستی، شرکت ملی پست از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ با تعرفه ثابت و بدون هیچگونه افزایشی نسبت به ارائه خدمات به متقاضیان محترم اقدام کرد. نهایتاً پس از گذشت ۳ سال، در خردادماه سال ۱۴۰۱ تعرفه خدمات پستی قریب به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و از آن زمان تا کنون افزایش دیگری نداشته است.