دو خودروساز بزرگ هر طور دوست دارند عمل میکنند | شورای رقابت درباره نحوه قیمت گذاری خودروها پاسخگو باشد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر حذف شورای رقابت از قیمتگذاری مستقیم خودرو را رد کرد و گفت: تا زمانی که بازار خودرو انحصاری است شورای رقابت به فعالیت خود ادامه خواهد داد چون شورای رقابت در بازار انحصاری وارد میشود.
هفته پیش، بحث احتمال حذف شورای رقابت از فرایند قیمتگذاری خودرو مطرح و دوباره موضوع افزایش قیمت خودرو داغ شد. البته سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفتوگو با همشهری آنلاین تاکید کرد که شورای رقابت بنا به وظیفه قانونی خود همچنان کار قیمتگذاری خودرو را انجام میدهد و خبر کنارهگیری آن از صنعت خودرو اشتباه است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفتوگو با همشهری آنلاین خبر حذف شورای رقابت از قیمتگذاری مستقیم خودرو را رد کرد و گفت: تا زمانی که بازار خودرو انحصاری است شورای رقابت به فعالیت خود ادامه خواهد داد چون شورای رقابت در بازار انحصاری وارد میشود.
لطفاله سیاهکلی ادامه داد: اما در صورتی که بازار خودرو از انحصار خارج شود دخالت شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو دیگر معنی ندارد. بنابراین، ما باید ابتدا در مورد انحصاری بودن و نبودن بازار خودرو صحبت کنیم.
سیاهکلی افزود: در حال حاضر، قطعا بازار خودرو انحصاری است چون واردات خودرو نداریم و دو خودروساز تقریبا ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند و با توجه به این شرایط هر گونه که دوست دارند عمل میکنند و یا به تعهدات خود عمل نمیکنند و خودرو عرضه نمیکنند یا قیمتها را بالا میبرند بنابراین شورای رقابت همچنان وظیفه دارد که در قیمتگذاری خودرو وارد شود اما اگر واردات خودروهای کارکرده و نو قطعی شود دخالت شورای رقابت در بخش خودرو دیگر معنی ندارد و میتواند از این بخش خارج شود.
شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو کنار میرود؟
آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز ابلاغ نشده است و خبری از واردات خودرو نیست. سیاهکلی در پاسخ به اینکه با توجه به روند کُند واردات، شورای رقابت تا آخر امسال در بحث قیمتگذاری خودرو خواهد بود؟ گفت: آییننامه واردات خودروهای کارکرده در هیات دولت تصویب شده و به نظر میرسد همین روزها ابلاغ شود و وقتی ابلاغ شود واردات خودرو میتواند صورت بگیرد بر این اساس پیشبینی میشود بازار خودرو از انحصار خارج شود و رقابتی شود و مردم قدرت انتخاب پیدا کنند که در این صورت تولیدکنندگان داخل هم مجبور خواهند بود در بازار رقابتی محصولاتشان را عرضه کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: بر این اساس، پیشبینی من این است که قبل از پایان سال قطعا بازار خودرو از انحصار خارج خواهد شد.
قیمتها باید واقعی تعیین شود
در مورد نحوه قیمتگذاری خودروهای جدید ایرانخودرو که هفته گذشته اعلام شد، انتقاداتی به شورای رقابت وارد شد. منتقدین میگویند خودروهای جدید به بهانه اضافه شدن چند آپشن نسبت به قبل افزایش قیمت داشتهاند در حالی که رفع ایرادات، آپشن محسوب نمیشود! سیاهکلی در واکنش به این صحبتها گفت: روال قیمتگذاری در شورای رقابت این است که آنها قیمتها را بررسی و در نهایت قیمت واقعی خودرو را اعلام میکنند اما اگر در این رویه اشکالی باشد شورای رقابت باید پاسخگو باشد و اعلام کند که نحوه قیمتگذاری بر چه اساسی بوده است چون قیمتها باید واقعی تعیین شود وگرنه قیمتگذاری کاذب باعث میشود بازار دچار التهاب شود.
در مورد آینده بازار خودرو و احتمال افزایش قیمتها هم نظر نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را پرسیدیم. سیاهکلی در این باره گفت: من فکر میکنم واردات خودرو صورت میگیرد چون همانطور که اشاره شد آییننامه واردات خودروهای کارکرده تصویب شده و اگر هیات دولت آن را ابلاغ کند دیگر کار پیچیده نیست و افراد میتوانند با منشا ارز خارجی خودرو وارد کنند و چون محدودیت دریافت ارز ندارند واردات خودرو میتواند به سرعت انجام شود که اگر این روال طی شود قطعا خودرو گرانتر نخواهد شد.