عرضه برق در بورس انرژی توسعه این صنعت را به دنبال دارد

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران،

رئیس سندیکای صنعت برق ایران عرضه برق در بازار بورس را دارای مزیت‌های زیاد برشمرد و گفت: توسعه صنعت برق یکی از این مزیت‌ها است.

 

پیام باقری افزود: برای اینکه بتوان اقتصاد برق را اصلاح‌کرده و از ناترازی خارج کرد راهی به‌غیراز اینکه این اقتصاد مبتنی بر فرایند عرضه و تقاضا ندارد.

وی ادامه داد: و بهترین بستر برای این فرایند بورس انرژی است که در آنجا تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند مراوده خود را شکل دهند تا یک بازار شفاف و رقابتی شکل بگیرد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: و در چنین شرایطی به‌نوعی این می‌تواند در جهت توسعه اقتصاد برق و در جهت ایجاد منابع و سرمایه‌گذاری بیشتر در صنعت برق باشد.

باقری گفت: عرضه برق در بورس به‌نوعی توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در صنعت برق نزد بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: زیرا باعث می‌شود که در چنین فرایندی بخش خصوصی تمایل بیشتر به حضور و فعالیت در صنعت برق داشته باشد.

رئیس سندیکای صنعت برق افزود: عرضه برق در بورس انرژی ایجاد نقدینگی بیشتر برای این صنعت را به همراه خواهد داشت و موجب رشد بیشتر این صنعت خواهد بود.

بنابر این گزارش پیشتر هم علی‌اکبر محرابیان در باره پیشبرد اقدام‌های بنیادین در وزارت نیرو برای رفع ناترازی برق کشور به‌ویژه در زمان پیک مصرف برق، ادامه داد: در سال‌های اخیر با اصلاح قانون و مقررات و حمایت بسیار خوب دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را افزایش دهیم.

وی مهم‌ترین اقدام در این باره را اقتصادی کردن خرید برق نیروگاه‌ها دانست و افزود: درگذشته بعضاً تا سه الی چهار سال مطالبات نیروگاه داران پرداخت نمی‌شد؛ با اصلاحاتی که صورت گرفت از ابتدای اردیبهشت امسال، برق نیروگاه‌ها از طریق بورس به‌صورت نقدی خریداری می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه اغلب نیروگاه‌ها در بازار سرمایه حاضر شده‌اند، گفت: بخشی از خریداران را شرکت‌های توزیع برق و بخشی را نیز صنایع بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا