صدور بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار درخواست از درگاه ملی مجوز‌ها

بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی، هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینه‌های صدور مجوزهای کسب و کار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظرش را به سهولت و در کوتاه ترین زمان ممکن، دریافت کند.

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی تحت مدیریت دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ وکار است که برای همه کسب وکارهای موجود در کشور، شرایط، مدارک، مجوزهای پیش‌نیاز، هزینه و زمان صدور مجوز را شفاف و قابل فهم ارائه می کند. این درگاه، تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب و کارها در کشور محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی، هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار، به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی موظف است شرایط، مراحل و هزینه‌های صدور مجوزهای کسب و کار را شفاف و سهل کند تا هر شهروند بتواند در این سایت به راحتی از شرایط و مراحل دریافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود و در صورت درخواست، از درگاه تخصصی، مجوز مورد نظرش را به سهولت و در کوتاه ترین زمان ممکن، دریافت کند.

دبیرخانه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ وکار در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است و راهبری و مدیریت درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور را به‌عهده‌ دارد.

شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها، معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار، سهل کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها، ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت وی به درگاه تخصصی صادرکننده مجوزو پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه از جمله کارکردهای اصلی درگاه ملی مجوزها است.

۸۶۹ شرط ناهنجار از درگاه ملی مجوز‌ها حذف  شد

پیش از این  بسیاری از  شروط سخت و دست پاگیر باعث سنگ اندازی  در صدور مجوز ها از طریق درگاه ملی مجوز‌ها شده بود که در همین رابطه علی حاجی جعفری  معاون مرکز بهبود محیط کسب و کار  اعلام کرد: هیئت مقررات‌زدایی و کسب وکار با توجه به اختیاراتی که داشت ۸۶۹ شرط ناهنجار از جمله سخت، غیرضروری  و لزوم داشتن امضای طلایی راحذف کرد .

وی افزود:  ۹۶ شرط  اضافی مانده بود که نیازمند تصویب آن در هئیت وزیران بود که هفته گذشته در این جلسه به تصویب رسید.

حذف ۱۵ شروط از ۹۶ شرط باقی مانده از درگاه ملی مجوز‌ها در هئیت دولت 

در همین راستا قدم دیگری برای تسهیل مسیر فعالان اقتصادی برداشته شد و آن حذف شروط  اضافی در درگاه ملی مجوزها بود.

در همین رابطه سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ۱۵ مورد از ۹۶ مصوباتی که دولت های پیش در حوزه های کسب و کار گذاشته شده بود در جلسه اخیر هئیت دولت حذف شد.

وی افزود: اجرای حکم قانون تسهیل و بهبود محیط کسب و کار که براساس آن دولت مکلف شده بود که شرایط غیرضرور و سخت برای کسب و کار را بردارد، در جلسه هیئت دولت کلید خورد. اولین مصوبه هیئت دولت در مورد حذف شرایط سخت و غیر ضرور بود و ۱۵ مورد از مصوبات دولت های قبل از جمله در مورد مجوزهای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، حداقل سن، مدرک تحصیلی، سابقه، مساحت دفتر، عبارت محل مناسب که می توانست مانع ایجاد کند، حذف شد.

وی افزود: برای مجوزهای راهنمای گردشگری نیز حداقل سن و سابقه حذف شد.

حذف شرط سربازی برای دانشجویان درخواست کننده در درگاه ملی مجوزها 

خاندوزی در همان روز  یک خبر خوش دیگری اعلام کرد و آن حذف شرط سربازی برای دانشجویان بود که در همین راستا  اعلام کرد: برای دانشجویانی که هنوز سربازی نرفتند و معافیت تحصیلی دارند، مصوباتی داشتیم و همه مجوزهای کسب و کاری که منوط به پایان خدمت بود، لغو شد و فضای بسیار بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در دو سری مجموعه دیگری از مصوبات دولت‌های گذشته آماده شده است که پس از اینکه مراحل بررسی خود را در کمیسیون‌های تخصصی طی کرد، به صحن هیئت وزیران می‌آید تا سه مجموعه از مقررات زائد کسب و کار را حذف کنیم.

در همین رابطه مهرداد سیاح رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  ساده‌سازی شرایط و فرآیند صدور مجوزها را یکی از دستاوردهای حاصل شده از  طریق صدور مجوز ها از درگاه ملی مجوز‌ها بوده است گفت: تصویب بیش از ۱۹۴۶ مجوز در هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، تعیین مجوزهای ثبت‌محور و تأییدمحور، تصویب ۲۸۹۸ مجوز صنفی کشور، اصلاح رویه دستگاه‌ها و مراجع صدور مجوز درخصوص هزینه‌های صدور مجوز و شفاف‌سازی هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های غیرضروری اداری، ساده‌سازی شناسنامه مجوزهای کسب‌وکار با حذف مدارک مربوط به احراز هویت، حذف امضاهای طلایی در صدور مجوزها، حذف یا کاهش بسیاری از ضوابط مربوط به متراژ در شرایط صدور برخی از مجوزهای کشور، تسهیل شروط مربوط به نیروی انسانی در مجوزهای کسب‌وکار، تکمیل بانک اطلاعاتی لازم‌الاجرا برای ضوابط صدور مجوز و تمدید و توسعه و انحلال فعالیت برای تمامی مجوزهای صادره در کشور و شفاف‌سازی و قابل رصد کردن فرایندهای اخذ مجوز فعالیت و بخش عمده‌ای از استعلامات بین‌دستگاهی نیز در دولت سیزدهم محقق شد.

حذف ۱۱۴۲ شرط و مدرک ناهنجار از صدور مجوزهای کسب و کار

سیاح شناسایی قوانین و مقررات و رویه‌های داخلی شامل بخشنامه و آیین‌نامه، دستورالعمل و … با رویکرد حذف ظرفیت‌گذاری، امضای طلایی و شرایط سخت، غیرشفاف و غیرضروری از شرایط مجوزها توسط هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار را از اقدامات انجام شده در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عنوان کرد و ادامه داد: تعداد ۱۱۴۲ شرط و مدرک ناهنجار در کل مجوزها به تفکیک منشأ تصویب، شناسایی شد که ماحصل این اقدام، تدوین دو لایحه به‌منظور اصلاح یا حذف ۱۰ ماده قانونی یا در حکم قانون برای تصویب در مجلس شورای اسلامی و همچنین اصلاح یا حذف ۷۰ مقرره در سطح هیئت وزیران برای تصویب در هیئت وزیران است.

وی اعلام کرد: تعداد ۸۶۹ رویه داخلی نیز شناسایی شد که جهت اصلاح یا حذف، به دستگاه‌های مربوطه ارجاع و تصویب شد.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار تاکید کرد: تشخیص تعداد ۵۱۱ مجوز مشاغل خانگی، ۲۶۱۴ مجوز صنفی و ۵۷ مجوز دستگاهی به‌صورت ثبت‌محور توسط هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار از میان مجوزهای بارگذاری‌شده ازحیث ثبت‌محور بودن یا تایید محور بودن؛ به‌گونه‌ای که این مجوزها به‌صورت آنی و الکترونیکی صادرشده و نظارت‌های پیشینی تبدیل به نظارت‌های پسینی شده است.

سیاح با اشاره به بررسی و بازبینی شرایط و جزئیات صدور ۱۷۵۸ مجوز دستگاهی و اصلاح آن‌ها در درگاه ملی مجوزها، اعلام کرد: یکپارچه‌سازی شرایط و جزئیات صدور بیش از ۳۰ هزار رسته شغلی صنفی به ۲۸۴۹ عنوان رسته در کشور، بازطراحی درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس Mojavez.ir، بارگذاری کاربرگ راهنمای صدور ۴۶۵۲ عنوان مجوز دستگاهی و صنفی در درگاه و در دسترس عموم مردم، اتصال ۸۲ درگاه تخصصی مرجع صدور به درگاه ملی، ایجاد زیرساخت فرایند یکپارچه ثبت درخواست، ارجاع درخواست به درگاه تخصصی تا صدور یا عدم‌صدور مجوز از درگاه ملی، نظارت و پایش سیستمی بر زمان صدور مجوزها و دلایل عدم صدور در راستای شفافیت و سهولت در صدور مجوزهای کسب و کار انجام شد.

براساس این گزارش هنوز مسیر زائد  و مسائل زیادی در صدور مجوزها باقی مانده است که باید این موارد هم هرچه سریعتر حذف شود.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده از درگاه ملی مجوزها تا به امروز ۴میلیون و ۵۷۷ هزار و۳۸۸ مجوز از  طریق درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده و ۲۵۱ هزارو ۹۸۲ مجوز در این درگاه در دست بررسی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا