پروژه ملی فیبرنوری اقدامی بی‌سابقه در تاریخ

صابر فیضی امروز (سه‌شنبه ۲۲ خرداد) در نشست خبری مربوط به توسعه فیبرنوری در کشور، اظهار کرد: تقریباً ۱۰ تا ۱۵ سال فشار ما روی این بود که ارتباطات مردم را به سمت ارتباطات رادیویی مانند تلفن همراه ببریم. سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بارها به این موضوع انتقاد کردم تا اینکه بحث اینترنت نسل پنجم در دنیا مطرح شد.

وی افزود: کشورهای مختلف بر اساس شرایطی که داشتند کار را پیش بردند. مثلاً برخی کشورهای اروپایی به سمت فیبرنوری رفتند. اما کشوری مانند آلمان به این سمت نرفت و این خلأ را در ۲ سال قبل جبران کرد. اکنون لندن نسبت به دیگر شهرهای عقب مانده چراکه شهردار این شهر در آنجا اجازه حفاری نمی‌دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات گفت: در بین کشورهای دنیا ما رتبه ۱۵۴ را داریم و مسائلی مانند گران بودن کابل مسی باعث شد در حوزه ارتباطات ثابت عقب بمانیم. در اواخر دولت دوازدهم توجه به فیبرنوری جلب شد. کابل نوری علاوه بر سرعت زیاد و هزینه کم برای نگهداری یک مزیت دیگر دارد آن هم این است که در مقابل حمله‌های نظامی مختل نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند که این مزیت بسیار مهمی است چرا که صدمات نویز نیز بر آن کارساز نیست.

فیضی تصریح کرد: قبل از اینکه سیاست‌های کلی دولت به سمت فیبرنوری برود، سال ۹۶ در مخابرات ایران کار فیبر را آغاز کردیم. در دولت سیزدهم استانداردها توسط سازمان تنظیم مقررات اعلام شد و کار ادامه پیدا کرد. وزارت ارتباطات با استفاده از قوانین موجود، این پیشنهاد را داد که درصدی از درآمد دولت از اپراتور صرف توسعه ارتباطات سیار شود. پروژه ملی فیبرنوری در تاریخ ایران یک اقدام بی‌سابقه است و می‌تواند عقب‌ماندگی ما در حوزه توسعه فیبرنوری و اینترنت ثابت را ظرف مدت ۲ سال جبران کند.

وی با بیان اینکه فناپ تلکام نیز یکی از مجموعه‌هایی است که به این نهضت پیوسته است، گفت: تکلیفی که بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات برای ما مشخص شده ایجاد پوشش ۱۰۰ درصدی فیبر نوری در گیلان (به جز آستارا) و همدان به جز دو شهرستان است. شهرهای دیگر مانند فولادشهر، مبارکه و بهارستان در اصفهان، ماهشهر خوزستان و اهواز نیز جزو شهرهایی است که باید در آن‌ها پوشش ایجاد کنیم. امیدواریم تا پایان تیرماه بخشی از این شهرها را به پایان برسانیم و کار را در برخی استان‌ها شروع کنیم. برنامه ما برای این پروژه ایجاد ۲۰۰ هزار پوشش در شهرهای مختلف است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات تصریح کرد: برای توسعه فیبرنوری نیاز به خرید مودم سه میلیون‌تومانی نیست و می‌توان با یک تبدیل ساده به فیبرنوری وصل شد و سرعت حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کرد. البته پهنای باند و سرعت در فیبرنوری به یک گیگابیت نیز می‌رسد که این سرعت نیاز به تجهیزات مناسب دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا