تلخ و شیرین قیمت کاکائو

قیمت کاکائو همچنان در حال افزایش است، از همین رو، شکلات‌سازان برای حفظ بازار خود باید خلاق عمل کنند.

قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر رشد کرد و مشکلات زیادی را برای سازندگان آب‌نبات و سایر شرکت‌های غذایی که از این ماده برای تهیه شکلات استفاده می‌کنند، ایجاد کرده است.

طی سال‌های اخیر، قیمت کاکائو در حدود ۲۵۰۰ دلار در هر تن بود. اما گزارش‌های منتشره مبنی بر ضعیف‌ شدن تولید، نگرانی‌هایی را برای عرضه این محصول به همراه داشت که موجب رشد قیمتی این کالا در ماه‌های اخیر شد. کاکائو در ماه آوریل به بالاترین سطح خود یعنی بیش از ۱۱ هزار دلار در هر تن (هزار کیلوگرم) رسید. از آن زمان افزایش قیمت اندکی کاهش یافت، اما هنوز هم قیمت این محصول بسیار بالاتر از رقمی است که شرکت‌های مواد غذایی به پرداخت آن عادت دارند.

در حال حاضر، بسیاری از بزرگترین شرکت‌های شکلات مانند مارس، ام اند ام، کیندر، Ferrero و موندلیز، قراردادهای بلندمدتی دارند که تا حدودی مانع از رشد بیشتر قیمت می‌شود. این امر مدتی به آنها فرصت می‌دهد تا آماده رشد قیمتی باشند. اما در سال ۲۰۲۵، احتمالاً هزینه بیشتری برای کاکائو پرداخت خواهند کرد.

قیمت سرسام آور کاکائو

غرب آفریقا که بخش عمده تولید کاکائو در جهان را بر عهده دارد، تحت تأثیر بیماری‌های زراعی و قیمت‌های پایین‌تری که به کشاورزان در محل فروش پرداخت می‌شود، قرار گرفته است. بر اساس گزارش رابوبانک در ماه مه، انتظار می‌رود محصول کاکائو در این فصل بیشترین کسری را در حداقل ۶ دهه گذشته تجربه کند.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که غنا، دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو، به دنبال به تعویق انداختن تحویل تا ۳۵۰۰۰۰ تن لوبیا به فصل آینده است که باعث افزایش دوباره قیمت‌ها می‌شود.

شرکت‌های تولیدکننده شکلات در این مدت، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و خریداران چندان از این موضوع راضی نیستند. تمرکز مصرف‌کنندگان بر قیمت موجب می‌شود که شرکت‌های تولیدکننده شکلات در هنگام قیمت‌گذاری برای مقابله با هزینه‌های بالاتر کاکائو، آزادی عمل کمی داشته باشند.

راه حل‌های کوتاه مدت

به نظر می‌رسد تولیدکنندگان شکلات باید خلاق‌تر عمل کنند. دانیل فاشنر، مدیرعامل جی اند جی، قیمت کاکائو و شکلات را به طور دقیق زیرنظر دارد. این شرکت صاحب برندهایی از جمله Dippin’ Dots، SuperPretzel  و Hola Churros است و محصولاتی مانند ساب‌وی و چوروی را برای شرکت‌های دیگر تولید می‌کند.

یک راه حل فرضی که توسط فاشنر ارائه شده، این است که تعداد چیپس‌های شکلات از ۱۲ به ۹ در یک محصول خاص کاهش یابد. او همچنین گفت که J&J به دنبال هر گونه جایگزین احتمالی است که بتواند برای برخی از دستورالعمل‌های آن کار کند.

یک راه حل خلاقانه که توسط گروهی دیگر پیشنهاد شده این است که از کره بادام زمینی بیشتری استفاده شود. در عین حال، نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌ها مقدار افزودنی‌های غیرکاکائویی مانند شکر، محصولات اقتصادی‌تر مانند معادل‌های کره کاکائو، کره شی، روغن پالم، روغن نارگیل و این نوع چیزها را افزایش می‌دهند.

در بلندمدت، بسیاری از شرکت‌ها باید به دنبال راه‌حل های دائمی‌تر باشند. در برخی موارد، ممکن است جایگزین‌هایی برای کاکائو پیدا کنند یا هزینه‌های تولید خود را به روش‌های دیگر کاهش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا