روسیه به رکورد بالایی رسید، سهم عربستان کاهش یافت

واردات نفت هند از روسیه در ماه مه به بالاترین حد بی‌سابقه یعنی حدود 2.1 میلیون بشکه در روز رسید که ناشی از افزایش تخفیف نفت روسیه و کاهش تقاضا از چین بود.

این افزایش تقاضا موجب افزایش سهم روسیه در بازار نفت هند و رسیدن آن به حدود ۴۱ درصد شد و موقعیت این کشور را به عنوان برترین تامین کننده سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان تثبیت کرد.

در مقابل، واردات نفت هند از عربستان سعودی به پایین‌ترین حد طی ۱۰ ماه اخیر رسید که دلیل آن تصمیم آرامکو عربستان برای افزایش قیمت‌های مدت‌دار برای دومین ماه متوالی در ماه مه است. کل واردات نفت هند در ماه مه نسبت به آوریل ۵.۶ درصد رشد کرد و به حدود ۵.۱ میلیون بشکه در روز رسید و واردات نفت روسیه به تنهایی ۱۴.۷ درصد نسبت به ماه قبل و ۵.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

پالایشگاه‌های هندی نفت خام روسیه را با تخفیف خریداری کردند که نظر اقتصادی برای این کشور مناسب‌تر است. پیامدهای ژئوپلیتیکی اختلافات میان روسیه و اوکراین موجب شده تا بسیاری از کشورهای اروپایی وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهند و به هند این امکان را می‌دهد تا از این ذخایر با تخفیف مطمئن خریداری کند. این تغییر استراتژیک نه تنها عرضه پایدار برای هند را تضمین می‌کند، بلکه به کاهش هزینه‌های واردات نیز کمک می‌کند.

نکته جالب این است که استراتژی واردات نفت هند شامل افزایش خرید از ایالات متحده است. از سال مالی ۲۰۲۳-۲۴، هند نفت خام بیشتری از ایالات متحده وارد و منابع خود را متنوع کرده و امنیت انرژی را افزایش داده است. این تنوع مزیت اقتصادی قابل توجهی دارد. هند ۱۶ درصد کمتر برای همان حجم نفت در مقایسه با سال مالی قبل پرداخت کرد که نشان‌دهنده مزایای مالی یک سبد واردات متنوع است.

این افزایش واردات از روسیه و ایالات متحده همچنین به روند گسترده‌تری در آسیا کمک کرده است، به طوری‌که خریدهای قوی هند واردات نفت خام منطقه را به بالاترین سطح یک ساله رسانده است. این چشم‌انداز پویا استراتژی در حال تحول انرژی هند را برجسته می‌کند و ملاحظات ژئوپلیتیکی را با عمل‌گرایی اقتصادی متعادل و آینده انرژی آن را تضمین می‌کند.

در عین حال، رکورد بالای واردات نفت هند از روسیه و افزایش خرید از ایالات متحده منعکس‌کننده یک رویکرد حساب شده برای مدیریت هزینه‌ها و تضمین ثبات عرضه در میان شرایط نوسان بازار جهانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا