کم‌اثر کردن تحریم با ریال دیجیتال/ اجرای طرح ریال آفشور با روسیه

فرزین تاکید کرد؛

رییس کل بانک مرکزی گفت: با اجرای ریال دیجیتال و پیوستن به بلوک‌های (CBDC) می‌توانیم به کم‌اثر کردن تحریم نیز کمک می‌کند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز (یکشنبه، سوم تیرماه) در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال، گفت: تمام آمارهای جهان نشان می‌دهد که ایران در حوزه بانکداری در زمینه شاخص‌ها جزو برترین‌ها قرار داد و عموم مردم ایران به ارز ریال دیجیتالی دسترسی خواهند داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: امروز وارد فاز جدیدی از ریال دیجیتال شدیم که جز پایه پولی کشور محسوب می‌شود و انحصار آن در دست بانک مرکزی قرار دارد. هم اکنون در مرحله آزمایشی این ارز هستیم و مرحله بعدی آن فرآیند اجرایی خواهد بود.

وی ادامه داد: این آمادگی هم‌اکنون توسط دو بانک در منطقه آزاد کیش ایجاد شده و توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور حائز اهمیت است.

کارایی نظارت با ریال دیجیتال افزایش می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم در ایران به ۱.۳ درصد رسیده است که جز کمترین‌ها در دنیاست و ریال دیجیتال همان اسکناس است و جز پایه‌پولی و پول بانک مرکزی محسوب می‌شود اما به صورت دیجیتال است.

وی افزود: از ۱۰۶ کشور که در حوزه پول دیجیتال متمرکز شده‌اند، ۷۶ کشور در مرحله تحقیقات، ۱۶ کشور در مرحله اثبات مفهوم و مابقی در مرحله آزمایشی قرار دارند و مرحله نهایی اجرا است.

به گفته فرزین؛ ریال دیجیتال، کارایی نظارت و جمع‌آوری اطلاعات در حوزه پرداخت را برای بانک مرکزی افزایش می‌دهد و با توجه به پرداخت مستقیم و سریع، ریال دیجیتال در اجرای عملیات سیاست پولی نیز به بانک مرکزی کمک می‌کند.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: از سوی دیگر به دلیل متنوع سازی روش‌های پرداخت و انتقال وجه، ابزار پدافند غیرعامل است و با اجرای ریال دیجیتال و پیوستن به بلوک‌های (CBDC) می‌توانیم به کم‌اثر کردن تحریم نیز کمک می‌کند.

ریال آفشور در آینده نزدیک با کشور روسیه آغاز خواهد شد

فرزین ادامه داد: «ریال آفشور» بستر مناسبی برای کشور ایجاد خواهد کرد که در ابتدا با کشور روسیه این طرح آغاز خواهد شد سپس در برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه با کشورهای دیگر مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین، سامانه‌های یکپارچه ارزی در حوزه نظارت باید هرچه سریع‌تر طراحی شود تا روند کارهای نظارتی با تأخیر پیگیری نشود، زیرا زمانی که تخلفی رخ می‌دهد با تأخیر فرآیند بررسی آن طی می‌شود.

چک دیجیتال در راه است

فرزین با بیان اینکه استقبال مردم از این طرح در توسعه ابزارهای مختلف بسیار اهمیت دارد، گفت: سامانه‌های ارزی و نظارتی هم دارای اهمیت است و در آینده نزدیک سامانه‌های متمرکز نظارت هوشمند خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی به برنامه این بانک برای ایجاد سامانه یکپارچه ارزی اشاره و تصریح کرد: به زودی سامانه ارز توافقی افتتاح می‌شود؛ سایر سامانه‌ها هم در دستور کارمان است.

وی با اشاره به اینکه چک دیجیتال هم در حال توسعه است، گفت: طرح توسعه اعتبارسنجی پوشش ۱۰۰ درصدی خواهد داشت و تمام مردم دارای رتبه اعتباری خواهند شد که بزودی افتتاح می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا