پرداخت مالیات موجب توسعه زیرساختها می شود

فتح‌اله توسلی‌با اشاره به عزم دولت سیزدهم در ایجاد تحولات مالیاتی گفت: طبق قانون درصدی از درآمدهای مالیاتی باید صرف توسعه زیرساخت ها شود. لذا با دریافت دقیق و درست مالیات می تواند به توسعه و پیشرفت کشور منجر شود.

فتح‌اله توسلی‌ با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای ایجاد تحولات مالیاتی در کشور گفت: در همه کشورهای اروپایی، آمریکایی، آسیایی و آفریقایی، مالیات منبع درآمد مهمی برای کشورها است. مشکل اما این است که در نظام مالیاتی جمهوری اسلامی و در دهه‌های گذشته، اخذ مالیات تنها از کارمندان و کارگرانی که حقوق بگیر دولت بودند، انجام می‌شد. همین مسئله باعث شده بود تا بسیاری از افراد که درآمد زیادی هم دارند، از پرداخت مالیات فرار کنند.

فرار مالیاتی قشر پزشکان بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است

وی با اشاره به این که فرار مالیاتی صدمات جبران‎ ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرد، ادامه داد: برای ما که اعمال تحریم ها راه کسب درآمد از منابع نفتی را بسته بود و درآمد از طریق فروش نفت برایمان امکان پذیر نبود، فرار مالیاتی هم مشکلات بزرگی ایجاد کرده بود و طبیعتا باید فکری اساسی برای اداره کشور، می‌شد. طبق برآوردهای انجام شده در ۲ سال گذشته، فرار مالیاتی قشر پزشکان بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این تنها عدد فرار مالیاتی، یک قشر است و مسلما دقیق هم نیست.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ افزود: در دولت سیزدهم و با همراهی نمایندگان مجلس، توانستیم نظام مالیاتی کشور را ارتقا دهیم تا با دریافت مالیات از اقشاری که فرار مالیاتی می‎کنند، هم اقتصاد کشور را ارتقا و هم عدالت را ارتقا دهیم. البته اجرای قانون مالیاتی کشور هنوز هم با مشکلاتی مواجه است. به عنوان مثال، طرح مالیات بر خانه های خالی به دلیل اطلاعات صحیحی که در سامانه ثبت نشده، هنوز با مشکل مواجه است و دست افرادی که قصد فرار مالیاتی دارند و خانه احتکار می کنند باز گذاشته است، یا افرادی که خودروهای گران قیمت دارند، افرادی که از قشر عادی جامعه نیستند و با درآمدهای سنگین خود، خودروی گران قیمت خریدند نیز وضعیت مشابهی دارند. چون اطلاعات دقیقی در سامانه ثبت و ضبط نشده است و امکان اخذ مالیات هم از آن ها وجود ندارد.

توسلی تأکید کرد: باید توجه کرد اخذ مالیات صرف خود جامعه می‌ شود، بنابراین نه تنها کارمندان و کارگران که همه اعضای جامعه باید آن را  برای پیشرفت جامعه پرداخت کنند.

وی با اشاره به افزایش ارزش افزوده به کمک پرداخت مالیات گفت: افزایش ارزش افزوده کمک بزرگی به اقتصاد و توسعه جامعه می کند. به عنوان مثال با تخصیص بخشی از مالیات به شهرداری ها و یا روستاها منابع مالی خوبی برای توسعه راه ها، بهره برداری از پروژه های عمرانی و پیشرفت در مناطق محروم به وجود می آید. از سویی طبق قانون، باید درصدی از مالیات، صرف ساخت بیمارستان، توسعه فضای درمانی و بهداشتی و توسعه عمرانی در شهرها و روستاها شود و در صورتی که پرداخت مالیالت خوب و دقیق انجام شود، می توان طبق قانون عمل و توسعه زیرساخت‌ ها را ممکن کرد.

منبع: موج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا