ایران در رشد تولید نفت دوم شد

میزان تولید و فروش نفت دردولت سیزدهم افزایش زیادی داشت.هرچند این آمار مورد انتقاد برخی مسئولان دولت گذشته قرار گرفت اما طی آماری که وزیر خارجه دولت دوازدهم در رسانه‌ملی به مردم نمایش داد،درسال۹۹ که سال پایانی فعالیت این دولت بود،فروش نفت کمتر از ۵۰۰هزار بشکه در روز بود.

هرچند این آمار توسط محمدجواد ظریف به‌عنوان تاثیر تحریم‌ها معرفی شد اما برخی دیگر این موضوع را ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند که اصلا چنین اعداد وارقامی درست نیست وفروش نفت همواره بالاتر از یک میلیون بشکه در روز بوده است. حالا بررسی‌های یک موسسه بین‌المللی غربی نشان می‌دهد که وضعیت تولید و فروش  نفت ایران در دولت سیزدهم وضعیت بهتری داشته است. جزئیات این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصاد در ایران صنعت نفت است؛ اگرچه در سال‌های اخیر تلاش شده بودجه عمومی ایران از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد و این درآمدها بیشتر صرف ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور شود، اما همچنان تأثیر صادرات و فروش نفت بر اقتصاد ایران بیش از هر مؤلفه دیگری است؛ تا آنجا که در دولت سیزدهم و با وجود تحریم‌ها، رشد تولید و صادرات نفت کشور توانست رشد اقتصادی ایران را مثبت کند و حتی در مواردی، کمبود سایر بخش‌های اقتصادی نیز به‌واسطه درآمدهای نفتی جبران شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره درآمدهای نفتی چندی پیش توضیح داد:دولت سیزدهم در تولید نفت حدود ۷۰درصد رشد داشته که رشد بی‌نظیری در کمتر از سه سال به‌شمار آمده که حاصل درایت این دولت است، زیرا شاخصی مهم‌تر از رشد تولید در اقتصاد یک کشور وجود ندارد،اما دولت سیزدهم در این نقطه متوقف نشد و رشد تولید نفت به افزایش صادرات و درآمدزایی تبدیل و باعث شد درآمد نفتی کشور از سالانه زیر ۱۰میلیارد دلار، در سال پایانی دولت دوازدهم به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ برسد و این درآمد فقط از محل فروش نفت خام و میعانات گازی به ‌دست آمده است. این اعداد نشان‌دهنده جهش ۳۰۰درصدی درآمدهای نفتی ایران در دولت سیزدهم است.

رشد ۱۹درصدی
بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی یک موسسه بین‌المللی، ایران با ثبت رشد ۱۹درصدی تولید نفت و میعانات در سال گذشته، دومین کشور جهان از این نظر بوده است. آمار منتشرشده در گزارش مرور آماری انرژی جهان که از سوی موسسه انگلیسی IE منتشر شده، نشان می‌دهد ایران رتبه دوم جهان در افزایش میزان تولید نفت خود در سال گذشته را کسب کرده است.تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹درصدی نسبت سال قبل از آن مواجه شده و به سه میلیون و ۹۴۰هزار بشکه در روز رسیده است. ایران در سال پیش از آن سه میلیون و ۳۳۱هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.رشد ۱۹درصدی تولید نفت خام و میعانات ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به دست آمده، بیش از ۱۳برابر متوسط رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده است. کل تولید نفت خام و میعانات دنیا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱.۴درصد نسبت به سال قبل از آن به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسیده است.بر این اساس، ایران رکورددار رشد تولید نفت در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت طی سال میلادی گذشته بوده است. در واقع بیشتر تولیدکنندگان نفت در این سال نه‌تنها رشد تولید نداشته‌اند، بلکه با کاهش تولید مواجه شده‌اند. برای مثال تولید نفت خام و میعانات عربستان درسال۲۰۲۳ کاهش ۶/۸درصدی پیدا کرده است. تولید نفت عراق در این سال ۳.۹درصد، کویت ۴.۳درصد، عمان ۱.۵درصد، امارات ۳.۴درصد، الجزایر ۳.۴درصد و روسیه ۱.۱درصد کاهش داشته است.

ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا
ازجمله کشورهای مهمی که افزایش تولیدداشته‌اند،می‌توان به کانادابارشد۱.۴درصد، آمریکا بارشد۸.۵درصد،آرژانتین با رشد ۱۳.۸درصد و چین با رشد ۲.۱درصد اشاره کرد. کشور گویان درسال۲۰۲۳ رشد ۴۰.۸درصدی در تولید نفت خود داشته و در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته؛ هرچند تولید نفت این کشور فقط ۳۹۱ هزار بشکه در روز بوده است.بر اساس این گزارش ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا طی سال میلادی گذشته بوده و ۴.۸درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است. آمریکا با سهم ۱۵.۶درصدی بزرگ‌ترین تولیدکننده در دنیا بوده و روسیه با ۱۲.۸درصد، عربستان با ۱۱.۶درصد، کانادا با۶درصد، عراق با ۵.۲درصد و چین با۵.۱درصد به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا ششم و قبل از ایران قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا