مسیر ریلی تهران – کربلا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل راه آهن گفت: مسیر ریلی تهران کربلا ایجاد شد تا شلمچه به بصره متصل شود.

میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در برنامه «صف اول» از شبکه خبر گفت: همانند سال‌های گذشته راه آهن نیز در کنار دیگر انواع وسایل حمل و نقل تلاش می‌کند که حداکثر امکانات و تسهیلات را برای زائران اربعین فراهم کند. امسال نیز به صورت ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه قطار گذاشته شده که دو قطار به ظرفیت ۴۰۰ نفر را استفاده می‌کنیم. مجموع صندلی که برای اربعین پیش‌بینی شده با احتساب قطار‌های فوق العاده، به ۶۰۰ هزار صندلی رفت و برگشت می‌رسد.

او افزود: زائرانی که می‌خواهند از طرف مرز غرب کشور تردد کنند، برایشان از مشهد و تهران به سمت کرمانشاه نیز قطار پیش‌بینی شده است ، قاعدتا زائران باید از کرمانشاه فاصله‌ای را به صورت زمینی طی کنند تا به مرز خسروی برسند.

این مقام مسئول در خصوص راه آهن شلمچه بصره گفت: در این زمینه دو موضوع پیگیری شد که یکی قطار ترکیبی تهران-کربلا است که سال گذشته انجام شد. در این مسیر قطار از تهران به مرز شلمچه می‌رود و از شلمچه تا بصره فاصله‌ای ۳۲ کیلومتری داریم که زائران با اتوبوس جابجا می‌شوند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا می‌روند. دو سال قبل برای اربعین این اقدام انجام شد و سال قبل این برنامه ادامه پیدا کرد و بخشی از سال مادامی که متقاضی وجود داشت از این مسیر استفاده می‌کنیم. اما اگر بخواهیم این قطار ترکیبی را به قطار مستقیم تبدیل کنیم، ۳۲ کیلومتر فاصله داریم که مذاکرات متعددی انجام شد، اما موانع بسیاری زیادی برای آن وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که در این فاصله میادین مین بسیار زیادی وجود دارد که عملیات پاکسازی آغاز شده است. بحث بعدی ایجاد پل بر روی اروندرود است.

صالحی در خصوص سن ناوگان ریلی گفت: در لوکوموتیو، عقب ماندگی جدی در حوزه تعمیرات و هم در حوزه نوسازی داریم. در این دولت سیزدهم توانستیم ۹۳ لوکوموتیو بازسازی شده را به شبکه اضافه کنیم که ۴۸ درصد نسبت به دولت گذشته رشد داشته است. در حوزه واگن باری در طول دولت سیزدهم ۴ هزار و ۵۰ واگن باری جدید وارد ناوگان شد. در حوزه مسافری حدود هزار واگن مسافری داریم که عمر آنها بالای ۳۰ سال است و نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات روبرو هستیم.

او افزود: درحوزه داخلی‌سازی واگن‌های باری مشکلی نداریم، زیرا اکثر بخش‌های آن تولید داخل است و واگن‌های جدید این حوزه تولید داخل بوده است. در واگن مسافری بخش زیادی داخلی سازی شده و ۳ شرکت داخلی در این حوزه داریم. در لوکوموتیو ۶۰ درصد داخلی سازی انجام شده که در این مدت به ۸۰ درصد داخلی سازی رسیده ایم. از حدود ۶ هزار قطعه‌ای که در حوزه ریلی به کار برده می‌شود، ۴ هزار مورد آن را با حمایت بخش داخلی توانستیم داخلی سازی کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا