دست‌وپا زدن شرکت‌های حامی اسرائیل برای نجات از تحریم مسلمانان

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت شرکت‌های آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی به هر تلاشی دست می‌زدند تا خود را در چشم مسلمانان تبرئه کنند اما باز هم شکست می‌خورند.
«حتی فلسطین نیز یک کارخانه کوکاکولا دارد.» این گفته بازیگر معروف بنگلادشی، شرف احمد جیبون، در نقش مغازه‌داری در یک تبلیغ است تا به مشتریان اطمینان دهد که کوکاکولا یک محصول اسرائیلی نیست.زمانی‌که فروش کوکاکولا در خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا به علت تحریم‌های مرتبط با اسرائیل کاهش پیدا کرد، شعبه این شرکت در بنگلادش یک کمپین تبلیغاتی با حضور یک ستاره تلویزیونی معروف در جنوب آسیا، راه‌اندازی کرد. کارخانه به اصلاح فلسطینی گفته شده در این تبلیغ، یک شرکت بطری‌سازی متعلق به رژیم صهیونیستی‌ست که در شهرک‌های اسرائیلی در بیت‌المقدس شرقی فعالیت می‌کند که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شود.
این ادعای گمراه‌کننده واکنش‌های فوری به دنبال داشت و خشم بیشتری نسبت به کوکاکولا ایجاد کرد که باعث شد تا این تبلیغ از تمامی شبکه‌های تلویزیونی‌و شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شود.حالا کوکاکولا می‌گوید که این کمپین یک اشتباه تاسف‌بار بوده است.
* خطر پیش‌روی شرکت‌های آمریکایی برای حمایت از اسرائیلبه نوشته واشنگتن‌پست، این اتفاق از لحظات خطرناکی برای شرکت‌های آمریکایی پر برمی‌دارد که تلاش می‌کنند تا خود را از خشم گسترده در مورد حمایت نظامی و سیاسی واشنگتن از حمله اسرائیل به غزه رها کنند.بنا بر اعلام مقامات محلی، از ۷ اکتبر تاکنون که اسرائیل بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است و محدودیت‌های این رژیم برای دسترسی به کمک‌های بشردوستانه باعث ایجاد قحطی در غزه شده است.از آن زمان، برندهایی نظیر کوکاکولا، مک دونالد، استارباکس و کی‌اف‌سی همگی به خاطر غزه با تحریم و کاهش فروش مواجه شدند.پس از اینکه اعلام کرد که به علت فروش ضعیف در خاورمیانه نتوانسته اهداف درآمدی سه ماهه چهارم را محقق کند، ارزش سهام مک‌دونالد در ماه فوریه حدود ۴ درصد افت کرد.استارباکس هم در ژانویه اعلام کرد به علت موانع پیش روی این شرکت نظیر تحریم‌های مرتبط با غزه، درآمدهای فصلی‌اش افت داشته و نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
* مسلمانان فریب تبلیغات را نمی‌خورندیکی از بنیانگذاران پویش تحریم و مخالفت با اشغال‌گری اسرائیل، عمر برغوثی می‌گوید، تحریم کوکاکولا به دلیل فعالیت آن خارج از منطقه صنعتی شهرک‌های آتاروت در اراضی فلسطینی تحت اشغال اسرائیل است.برغوثی می‌گوید که همین واقعیت باعث شده تا اشاره به یک کارخانه فلسطینی در آگهی کوکاکولا دلخراش و آزاردهنده باشد؛ این شرکت فکر کرده مردم بنگلادش و احتمالا همه مسلمانان آنقدر ساده لوح هستند که فریب تبلیغات نادرست و بدوی آن را بخورند.
* رسوایی تبلغاتی کوکاکولا در بنگلادش چه بود؟این آگهی در بازاری داغ و شلوغ در بنگلادش می‌گذرد که مغازه‌دار به جذابیت جهانی کوکاکولا می‌بالد و می‌گوید شایعاتی مبنی بر اینکه نوشابه از اسرائیل می‌آید اطلاعات نادرستی است.
این مرد بدون اشاره صریح به اسرائیل می‌گوید: «بچه‌ها گوش کنید، کوکاکولا اصلا مالِ «آن مکان» نیست؛ ۱۳۸ سال است که مردم در ۱۹۰ کشور کوکاکولا مصرف می‌کنند؛ در ترکیه، اسپانیا و دبی آن را می‌نوشند. حتی فلسطین هم کارخانه کوکاکولا دارد.»توصیف گمراه‌کننده کارخانه واکنش شدید در فضای مجازی و پیآمدهای حرفه‌ای برای بازیگران این تبلیغات داشت.نویسنده و کارگردان صنعت فیلم بنگلادش، سعدیا اسلام، در مصاحبه‌ای گفت: «این (تبلیغ) به تحریم‌ها دامن زد و بازیگران درگیر در تبلیغات به مرگ تهدید شدند.»یکی از بازیگران این تبلیغ، شیمول شارما، عذرخواهی کرد و گفت که در آینده «فقط پروژه‌هایی را می‌پذیرد که به «حقوق بشر» احترام بگذارند.بازیگر مغازه‌دار، جیبون بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که این آگهی تجاری «تنها بخشی» از «کار حرفه‌ای» وی بوده و «به هیچ‌وجه از اسرائیل حمایت نکرده» و «هرگز نخواهد کرد.»شعبه منطقه‌ای کوکاکولا در بنگلادش که پیش از پخش این آگهی بازرگانی با کاهش ۲۳ درصدی فروش مواجه بود، آگهی را متوقف کرد و آگهی دیگری را که فیلمبرداری شده بود، هرگز به عنوان بخشی از همان کمپین پخش نکرد.
* پشت کردن مردم خاورمیانه به برندهای حامی رژیم صهیونیستی تحلیلگر خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، ویل تادمن می‌گوید که مردم از نوشیدن کوکاکولا خودداری می‌کنند و برندهای محلی اردن و عربستان با افزایش فروش مواجه شده‌اند.تادمن که امسال تابستان برای بررسی تاثیرات این درگیری به خاورمیانه سفر کرده می‌گوید: «تنها افرادی که من در حال نوشیدن کوکاکولا دیده‌ام، گردشگران بودند.»در اردن سوپرمارکت‌ها برای کمک به تحریم‌کنندگان، محصولات محلی را علامت‌گذاری کرده‌اند. شعبه‌های استارباکس در خاورمیانه مجبور شدند تا به دلیل تحریم‌ها ۲ هزار کارمند را اخراج کنند. شعبه‌های استارباکس و مک‌دونالد در مراکش، تونس و عمان کاملا خالی هستند.
تحریم‌ها بسته به شرکت‌ها متفاوت است؛ مک‌دونالد پس از اینکه تامین وعده غذایی رایگاه هزاران سربازان اسرائیلی را به دست گرفت، تحریم شد.موج انتقاد از استارباکس پس از آن به راه افتاد که این شرکت از اتحادیه کارگران خود برای پست پیام همبستگی با فلسطین شکایت کرد.برخی از شعبات این شرکت‌ها پس از مواجه با تحریم‌ها کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال کردند.تادمن تحلیلگر خارومیانه معتقد است، در نهایت، با توجه به تصمیم واشنگتن برای حمایت سیاسی از اسرائیل در نهادهای بین‌المللی و تامین اکثریت قریب به اتفاق بمب‌ها و مهمات در این جنگ، هر شرکتی که ارتباط قوی با آمریکا داشته باشد، در معرض خطر است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا