نیاز ۵۳۰ همتی برای اتمام کریدور‌های آزادراهی

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل گفت:در حال حاضر، این شرکت راهبر ۲۱۱ طرح و ۳۶۵ پروژه با مجموع ۳۲۱۶ قرارداد است که مبلغ اولیه این قرارداد‌ها ۲۶ همت است.

بازوند تصریح کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌ها و پروژه‌ها در حال حاضر ۳۵ درصد است و اعتبارات سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ همت برآورد شده است.

وی با اشاره به نیاز ۳۴۰۰ همتی بودجه برای اتمام پروژه‌های ریلی، بزرگراهی و آزادراهی گفت: تا پایان سال جاری، ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی، ۱۲۴ کیلومتر آزادراه و ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه آماده افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر در ادامه، با اشاره به تلفات تصادفات جاده‌ای، بر لزوم حذف نقاط حادثه‌خیز تأکید کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات تخصصی برای حذف نقاط حادثه‌خیز، افزایش کریدور‌های ریلی و آزادراهی است که در این زمینه به کمک ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمندیم.

بازوند با اشاره به هزینه‌های روزافزون نگهداری و بهسازی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها گفت: عواید آزادراهی پاسخگوی هزینه‌های نگهداری جاده‌ها نیست و در این خصوص به آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی برای معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، با حمایت و اثرگذاری نمایندگان مجلس نیاز داریم.

وی خواستار تدوین ضوابط مشخص برای حضور مردم در عرصه اقتصاد کشور از طریق طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شد و تأکید کرد: مجلس می‌تواند با هدایت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، کمک بزرگی به کاهش تصادفات جاده‌ای کند.

از دیگر درخواست‌های بازوند در جلسه امشب، بررسی موضوع واردات ماشین‌آلات راه‌سازی و ریلی توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تحقق این موضوع توسط نمایندگان مجلس بود.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور، از عملیات اجرایی ۷۶۰ کیلومتر مسیر ریلی و ۱۸۸۲ کیلومتر مسیر در دست مطالعه خبر داد و از توان مهندسان و سرمایه‌گذاران بومی تشکر کرد.

وی کریدور آستارا-بندرعباس را مهم‌ترین کریدور ریلی حال حاضر کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، در حال تکمیل ۹ کریدور ریلی مهم شامل آستارا-بندرعباس، آستارا-چابهار، سرخس-چابهار، پارس‌آباد-بندر امام خمینی، سرخس-مرز رازی و… هستیم.

بازوند در پایان، با اشاره به نیاز ۵۳۰ همتی اعتبار برای اتمام کریدور‌های آزادراهی گفت: به شرط حمایت‌های قانونی، توان داخلی مهندسان و سرمایه‌گذاران ایرانی، امکان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی، آزادراهی و بزرگراهی را فراهم می‌کند.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا