
۸۶ درصد مردم از کالابرگ الکترونیک استفاده کردند/ تامین اعتبار مرحله دوم
مرجان دبیری روز شنبه در حاشیه بازدید میدانی از فروشگاههای متصل به طرح کالابرگ الکترونیکی استان کرمان افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در سه فاز حمایتی (افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی)، فاز دوم دهکهای اول تا سوم و فاز سوم دهکهای چهارم تا هفتم به مرحله اجرا درآمده و تا امروز ۸۶ درصد از مردم کشور که مشمول طرح بودهاند، توانستند بهراحتی اعتبار خود را در فروشگاههای طرف قرارداد و متصل به طرح خریداری کنند.
بهرهمندی بیش از ۵۴ میلیون نفر از کالابرگ
وی تعداد این افراد را ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان طرح کالابرگ اعلام کرد و گفت: مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیک به مناسبت ماه مبارک رمضان از ۱۱ اسفند پارسال آغاز شد و ۱۱ قلم کالای مشمول این طرح در اختیار خانوارها قرار گرفته است.
سخنگوی طرح ملی کالابرگ الکترونیک اظهار داشت: خانوارهای باقیمانده یعنی ۱۴ درصد کسانی هستند که از سرشماره v. refah برای سرپرست خانوار، مانده اعتبار و موجودی ارسال شده و توجه داشته باشند که فقط از این سرشماره پیگیر مانده اعتبار خود باشند و هیچ لینکی که حاوی مانده اعتبار و موجودی کالابرگ است را باز نکنند که اینها منجر به کلاهبرداریهای اینترنتی میشود.
وی افزود: تاکنون ترجیح مردم در سطح کشور بر خرید کالاها با ماندگاری بیشتر مثل حبوبات و برنج بوده و در سطح پایینتر، گوشت مرغ، روغن و اقلام دیگر در سبد کالایی یازدهگانه گنجانده شده است.
دبیری گفت: به علت تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز این ترجیح در مردم بیشتر شد، البته این مساله به خرید شهروندان در استانهای مختلف هم بستگی دارد ولی در سطح کشور بیشتر به سمت حبوبات و کالاهایی است که ماندگاری بیشتر دارد و باتوجه به مسافرت هایی که پیش رو بوده، مردم بتوانند در منزل نگهداری کنند.
وی درباره کمبود احتمالی کالاهای مشمول طرح کالابرگ نیز بیان کرد: شاید در اوایل اجرای طرح که ۱۱ اسفند سال گذشته شروع شد، تمایل مردم به سمت کالاهای تکی مثل روغن و برنج بوده ولی با توجه به درایت و مدیریتی که صورت گرفت و جلسات متعددی که توسط کمیتههای مختلف طرح کالابرگ – چه در سطح کشور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی اصلی بوده و چه در استانها برگزار شد-، این مشکل و چالش هم کم کم از بین رفت.
مشکلی در تامین کالا و اعتبار نداریم
سخنگوی طرح ملی کالابرگ الکترونیک افزود: با توجه به بازدیدهای میدانی که انجام شده چه از سمت بازرسی و مدیریت عملکرد وزارتخانه، چه معاونت رفاه اجتماعی این چالش هم رفع شد و تا امروز در تامین کالا و اعتبار هیچ مشکلی نداشتیم.
وی همچنین گفت: با توجه به روند کار به طور مسلم یکسری باگهایی (اشکال یا گره) وجود دارد که این باگها به مرور زمان و طی اجرای طرح کالابرگ حتما از بین خواهد رفت و مطمئنا در مرحله دوم، روند بهبود بسیاری در انجام این فرآیند خواهیم داشت.
زمان شارژ مرحه دوم هنوز مشخص نیست
دبیری ادامه داد: مرحله دوم این طرح فعلا تامین اعتبار شده ولی معلوم نیست در چه تاریخی شارژ مجدد برای خرید کالا را انجام دهیم ولی مطرح شده که رایزنیهای مختلف انجام گیرد تا این طرح ادامه دار باشد و بتوانیم اعتبار آن را از سازمان برنامه و بودجه بگیریم.
وی درباره ارزیابی خود از نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان کرمان نیز گفت: با توجه به بازدیدی که از صبح امروز (شنبه) به همراه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مسئولان استانداری، صمت و جهاد کشاورزی از فروشگاههای مختلف داشتیم هیچ چالشی بین فروشندهها و شهروندان وجود نداشت و متولیان در تامین اعتبار کالاها کمک و رایزنیهایی خوبی داشتند که این عملکرد باعث میشود در سطح استان خریدها بهراحتی توسط مردم انجام شود.
مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی به مناسبت ماه مبارک رمضان از ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ آغاز شد که شامل ۱۱ قلم کالای مورد نیاز خانوارهاست.
مشمولان این طرح دهکهای اول تا هفتم درآمدی هستند که براساس دهک بندیهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در «بانک اطلاعات رفاه ایرانیان» اعتبار لازم در اختیارشان قرار میگیرد.
خانوارهای مشمول این طرح هیچ هزینه اضافهای لازم نیست بپردازند ولی باید پنج هزار تومان در حساب کارت آنها باشد که بابت احراز هویت برداشت میشود. خانوارهای دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر از اعضای خانوار ۵۰۰ هزار تومان و چهارم تا هفتم، ۳۵۰ هزار تومان دریافت میکنند که مجموع آن در حساب سرپرستان خانوار شارژ میشود.
منبع: ایرنا