
محدودیتهای جدید چین صنعت جهانی خودرو را فلج میکند
فایننشال تایمز امروز (یکشنبه) در گزارشی به نقل از مقامات دولتی و مدیران صنعت جهانی خودرو هشدار داد که محدودیتهای جدید چین برای صادرات عناصر کمیاب زمین میتواند این صنعت را فلج کند.
فایننشال تایمز روز یکشنبه در گزارشی هشدار داد: محدودیتهای جدید صادراتی چین برای مواد معدنی کمیاب زمین میتواند باعث توقف تولید خودرو (در جهان) شود، بهویژه به این علت که ذخایر آهنرباهای ضروری در صورت توقف کامل صادرات از سوی پکن ظرف چند ماه به پایان خواهد رسید.
در ادامه این گزارش آمده است: چین پیش از این در ماه جاری میلادی محدودیتهای صادراتی خود را به هفت عنصر خاکی کمیاب و آهنرباهای حیاتی برای وسایل نقلیه برقی، توربینهای بادی و جتهای جنگنده گسترش داد، که اقدامی در واکنش به تعرفههای ۱۴۵ درصدی دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، علیه چین بود.
مقامات دولتی، تجار و مدیران صنعت خودرو اظهار داشتند که با توجه به اینکه پیشبینی میشود موجودیها بین سه تا شش ماه کافی باشد، شرکتها مجبور خواهند شد تا مواد بیشتری ذخیره کرده و منابع جایگزین برای جلوگیری از اختلالات عمده پیدا کنند.
جان گیسه، تاجر فلزات در شرکت ترادیوم که دفتر مرکزی آن در فرانکفورت مستقر است، در این باره هشدار داد که مشتریان غافلگیر شدهاند و بیشتر گروههای خودروسازی و تأمینکنندگان آنها تنها دو تا سه ماه ذخیره آهنربا دارند.
وی گفت: اگر در این مدت یا حداقل نزدیک به همین محدوده زمانی، هیچ صادراتی از این آهنرباها به اتحادیه اروپا یا ژاپن نبینیم، فکر میکنم با مشکلات جدی در زنجیره تأمین صنعت خودرو مواجه خواهیم شد.
محدودیتهای جدید چین روی عناصر خاکی کمیاب «سنگین» و «متوسط» متمرکز است که برای تولید آهنرباهایی با عملکرد بالا و مقاوم در برابر دماهای بالا، مانند دیسپروزیم، تربیم و ساماریم، ضروری هستند.
این مواد برای کاربردهای نظامی مانند تولید جتها، موشکها و پهپادها و همچنین روتورها، موتورها و سیستمهای انتقال قدرتی که در خودروهای الکتریکی و هیبریدی استفاده میشوند، بسیار حیاتی هستند.
یک مقام ارشد صنعت خودرو در این باره گفت که محدودیتهای مواد معدنی «تبعات زیادی» برای شرکت تسلا و دیگر خودروسازان خواهد داشت. وی این محدودیتها را از نظر شدت در مقیاس ۱ تا ۱۰، به میزان ۷ یا ۸ توصیف کرد.
وی افزود: این نوعی انتقامجویی است که دولت چین میتواند بگوید «خوب، دیگر نمیخواهیم تعرفهها را به صورت تلافیجویانه بالا ببریم، اما ما به شما آسیب خواهیم زد و شما را وادار خواهیم کرد که شرکتها از دولتهای خودشان بخواهند سیاستهای تعرفهای را تغییر دهند.»
فلزات خاکی کمیاب بهطور معمول در لایههای زمین یافت میشوند، اما استخراج آنها بهصورت کمهزینه و سازگار با محیط زیست دشوار است و چین تقریباً انحصار فرآوری عناصر سنگین خاکی کمیاب را در اختیار دارد.
عناصر خاکی کمیاب «سبک» مانند نئودیمیم و پرازئودیمیم که در مقادیر بیشتری در آهنرباها استفاده میشوند، هدف قرار نگرفتهاند و به پکن این امکان را میدهند که در صورت شدت گرفتن جنگ تجاری، کنترلهای خود را گسترش دهد.
محدودیتهای اعمال شده از سوی چین مستلزم دریافت مجوز برای صادرات محمولههای مواد معدنی به خارج از این کشور است و دامنه آنها به شکلی گسترش یافته است که از صادرات مجدد به ایالات متحده جلوگیری کند.
با این حال، اجرای این محدودیتها که از سال ۲۰۲۳ در پاسخ به اقدام آمریکا مبنی بر جلوگیری از دسترسی چین به فناوری تراشهها آغاز شده، هنوز بهطور کامل انجام نشده است.
صادرکنندگان چینی همین حالا با اعلام فورس ماژور در قراردادهای صادرات محمولههای عناصر خاکی کمیاب و آهنرباها، این مواد را از بازار خارج کردهاند که موجب شده قیمت این کالاها بیش از پیش مبهم شود.
ژاپن و دیگر کشورها امیدوارند که بتوانند از طریق شرکت لایناس استرالیا که قصد دارد کارخانه فرآوری خود را در مالزی تا اواسط سال ۲۰۲۵ برای تولید دیسپروزیم و تربیوم گسترش دهد، بر سلطه چین در صنعت عناصر خاکی کمیاب غلبه کنند.
یک مقام دولتی ژاپن در این باره گفت: ذخایر عناصر خاکی کمیاب سنگین برای جلوگیری از آشفتگی احتمالی در زنجیره تأمین خودرو کافی نیستند.
وی افزود که ذخایر ملی باید بتوانند بیش از دو تا سه ماه موجودی خودروسازان، کمکرسان باشند و فشار کمبود را کاهش دهند.
این مقام در ادامه گفت: مسئله این است که آیا میتوانیم زنجیره تأمین جدید و جایگزین را به موقع ایجاد کنیم تا با این ذخایر بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم.
منبع: تسنیم