مصرف‌کنندگان داخلی چین ناجی اقتصاد خواهند شد؟

به گفته تحلیلگران «کپیتال اکونومیکس»، از منظر تئوری، مصرف‌کنندگان چینی می‌توانند ضربه سقوط صادرات چین به آمریکا را تحمل کنند، اما این مورد در صورتی محقق خواهد شد که حمایت دولتی بسیار بیشتر از آنچه سیاست‌گذاران در حال حاضر مایل به ارائه آن هستند، انجام شود.

شرکت تحقیقات اقتصادی «کپیتال اکونومیکس» اعلام کرد: خرده‌فروشی در چین، بیش از ۱۰ برابر صادرات این کشور به آمریکا است که نشان می‌دهد فقط افزایش چهار درصدی مصرف کالاهای داخلی طی دو سال، برای جبران ضرر احتمالی دو تریلیون یوانی ناشی از تعرفه‌های آمریکا، کافی است.

با این حال، این امر مستلزم آن است که سیاست‌گذاران، پرداخت مالی به خانوارها را بسیار فراتر از آنچه تاکنون اعلام کرده‌اند، افزایش دهند.

خرده‌فروشی در مارس نسبت به  مدت مشابه سال گذشته، ۵.۹ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در ۱۴ ماه گذشته است، اما شرکت «کپیتال اکونومیکس» هشدار داد که این افزایش عمدتا به دلیل طرح مبادلات کالاهای مصرفی بوده است.

این شرکت تحقیقاتی اعلام کرد: اگرچه این امر می‌تواند تاثیر زیادی بر ترکیب مصرف داشته باشد، اما فقط به اندازه خود یارانه‌ها، قدرت خرید خانوارها را افزایش می‌دهد و افزود که ۳۰۰ میلیارد یوان مشوق‌های مبادلات در سال جاری، فقط ۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این شرکت خاطرنشان کرد که رشد درآمد واقعی در سه ماهه اول کاهش یافته است و بدون انتقال‌های مالی بزرگتر، احتمال کمی برای بازگشت به حالت عادی وجود دارد.

طبق گزارش «کپیتال اکونومیکس»، پس‌انداز کمتر خانواره، می‌تواند مسیر دیگری برای مصرف بیشتر فراهم کند، اما این امر مستلزم آن است که خانوارها نسبت به امور مالی خود اطمینان بیشتری پیدا کنند که ممکن است به بهبود قیمت مسکن وابسته باشد.

این شرکت اعلام کرد: اگر قیمت مسکن همچنان تحت فشار باشد و جنگ تجاری بر اعتماد عمومی تاثیر بگذارد، دولت وظیفه دارد خانوارها را متقاعد کند که پس‌انداز احتیاطی خود را کاهش دهند.

پایگاه خبری اینوست گزارش کرد، در حالی که حمایت بیشتر از سیاست‌های اقتصادی همچنان امکان‌پذیر است، شرکت «کپیتال اکونومیکس» همچنان تردید دارد، به خانوارهای چینی به اندازه کافی کمک شود تا هزینه‌های آنها، از دست دادن تقاضای آمریکا را به‌طور کامل جبران کند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا