لبنیات گران در دسترس است

این روزها بازار کالاهای اساسی داغ است و اعطای کالابرگ به هفت دهک از خانوارها نیز بر این امر افزوده اما آنچه که بیش از حد موجب نگرانی مصرف‌کنندگان صنعت غذا شده، گرانی افسارگسیخته برخی از اقلام کالاهای اساسی همچون روغن، حبوبات، برنج و لبنیات است.

این مهم در‌حالی صورت می‌گیردکه قیمت لبنیات طی یک‌سال اخیر چند نوبت به‌صورت رسمی و غیررسمی با افزایش روبه‌رو شده و به‌نظر می‌رسد بازار داخلی نیز برای تولید‌کنندگان بی‌اهمیت شده، به این دلیل که در سال گذشته ارزآوری این بازار از صادرات به حدود ۶۰ کشور دنیا‌، به  مرز  یک میلیارد دلار رسید.این امر بلاشک دور شدن فرآورده‌های لبنی از سفره‌های خانوارهای دهک‌های ضعیف و متوسط را در پی داشته که به نظر می‌رسد در بلندمدت با عوارض و بیماری‌های زیادی برای این اقشار و خانوارها همراه شود.مرکز آمار ایران اعلام کرده که قیمت خامه پاستوریزه در یک‌سال اخیر رشد ۶۵ درصدی، کره رشد ۹۰ درصدی، ماست رشد ۵۰ درصدی، شیر رشد ۴۶ درصدی، دوغ رشد ۴۴ درصدی و پنیر رشد ۴۰ درصدی داشته است.اردیبهشت سال‌جاری بود که براساس مصوبه عالی شورای قیمت‌گذاری، قیمت شیر خام در دامداری‌ها با افزایش ۲۸ درصدی از ۱۸ هزار تومان به ۲۳ هزارتومان رسید و شیر با چربی ۳.۲درصد از۳۰۰ تومان به ۴۵۰ تومان افزایش یافت که این مبلغ به  قیمت شیر خام افزوده می‌شود، از این‌رو فعالان صنعت لبنی معتقدند قیمت لبنیات نیز با توجه به این امر باید ۳۵ درصد افزایش می‌یافت، لذا افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی امری عادی بوده و این در‌حالی است که وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار، قیمت این فرآورده‌ها را اعلام نکرده است.در واقع کارخانجات لبنی مدعی  هستند که هم اکنون با زیان گسترده‌ای روبه‌رو شده‌اند چون از طرفی قیمت شیر ۵۰۰۰ تومان گران‌تر شده ولی خبری از رشد قیمت لبنیات به‌صورت رسمی نیست و این در‌حالی است که ۷۰درصد قیمت لبنیات به نرخ شیر خام برمی‌گردد.فعالان صنعت لبنیات معتقدند این افزایش قیمت شیر سبب شده میزان هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی رشد نزدیک به ۳۰ درصدی را تجربه کند و بد نیست بدانیم در فروردین امسال یک نوبت و سال گذشته نیز چهار الی پنج نوبت لبنیات افزایش قیمت به خود دیده است. از این‌رو به‌راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازار لبنیات دچار آشفتگی قیمت شده است.

مشاهدات خبرنگار روزنامه جام‌جم از بازار صنایع لبنی نشان می‌دهد هم اکنون قیمت این فرآورده‌ها با افزایش گاها ۳۵ تا ۵۰ درصد روبه‌رو شده به‌طوری‌که پنیر یواف لیوانی ۱۰۰ گرمی با افزایش ۳۵ درصدی از ۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان در نیمه فروردین به ۲۲ هزار تومان رسیده، شیر کم‌چرب بطری کوچک ۲۳۰ سی‌سی با افزایشی ۲۲ درصدی از ۹هزار و ۹۱۰ تومان به ۱۲ هزار و ۶۱ تومان رسید.همچنین شیر کم‌چرب یک لیتری در بازار آزاد با افزایشی ۳۰ درصدی از ۳۳ هزار و ۲۸۸ تومان به ۴۳هزار و۲۵ تومان؛ ماست کم‌چرب پروبیوتیک ۹۰۰ گرمی با افزایش ۲۲ درصدی از ۳۴ هزار و ۳۶تومان به ۴۱ هزار و۴۱۰ تومان رسید.ماست پرچرب پروبیوتیک پلاس ۱.۵کیلوگرمی نیز با افزایشی ۲۰درصدی از۷۰هزار و ۴۸۵تومان به‌‌ ۸۳ هزار و۷۰۰ تومان رسید و دوغ‌های ۱.۵لیتری برند معروف، در سه ماه گذشته با ثبت قیمت‌های کارخانه‌ای ۴۳ هزار تومان و ۵۱ هزار تومان بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند.دوغ کفیر ۱.۵لیتری نیز با افزایش ۱۸درصدی از ۴۱هزارو۴۰۰ تومان به ۴۹هزارتومان وکره۵۰گرمی تنها دردوهفته گذشته، از۳۳ هزارتومان به ۳۵هزار تومان رسیده است.

قیمت تنظیم ‌بازاری‌ها ثابت است
در قبال این افزایش اما غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت فرآورده‌های لبنی مشخص خواهد شد.وی افزود: چهار قلم فرآورده لبنی که مشمول تنظیم بازار می‌شوند هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند و بر آنها نظارت داریم، ضمن این‌که ستاد تنظیم بازار به کارخانجاتی که قیمت‌های نامتعارفی را برای فروش فرآورده‌های لبنی داشتند ابلاغ کرده که قیمت‌های این محصولات باید اصلاح شود.
پیش از این نیز مسعود امراللهی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی نیز گفت: اکنون کارخانجات موظف به رعایت قیمت چهار محصول لبنی ماست ۲.۵کیلوگرمی،پنیر یواف ۴۰۰ گرمی، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم‌چرب و شیر بطری یک لیتری کم‌چرب هستند. ستاد تنظیم بازار در شهریور قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۱۸ هزار تومان تعیین و اعلام کرده است، بنابراین طی توافقی بین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی، باید قیمت محصولات لبنی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته باشد و رشد بیش از ۲۰ درصدی قیمت محصولات لبنی منطقی نیست. هرگونه افزایش بیش از نرخ توافقی گرانفروشی محسوب می‌شود.با وجود این، مشاهدات خبرنگار جام‌جم از بازار نشان می‌دهد گفته‌های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درخصوص عدم تغییر این چهار قلم فرآورده لبنی مشمول تنظیم بازار نیز صحت ندارد و این اقلام یا اساسا در بازار به‌ندرت یافت می‌شود یا این که شرکت‌های مطرح لبنی، قیمت آنها را به‌شدت افزایش داده‌اند.
منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا