افزایش ۲۰۰۰درصدی هزینه ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران ـ شمال طی ۷ سال

درحالی بهمن سال ۹۷ مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه هزینه ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران ـ شمال را ۷همت اعلام کرده بود که در کمتر از ۷ سال این رقم به ۱۵۰همت افزایش یافته است.

اوایل ماه جاری با حضور رئیس‌جمهوری، باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال به‌طول حدود ۱۵.۵ کیلومتر افتتاح شد، این قطعه از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد دارد و بخشی مهم از مسیر پرتردد شمال کشور را پوشش می‌دهد.

روز گذشته، سه‌شنبه، نیز رئیس بنیاد مستضعفان در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران این پروژه گفته بود: اصلی‌ترین مانع در اجرای قطعه سوم آزادراه، رعایت الزامات زیست‌محیطی است.
به‌گفته او، مشاوران پروژه پیوست‌های زیست‌محیطی را آماده کرده‌اند، اما سازمان حفاظت محیط زیست اجرای استانداردها را در بالاترین سطح مطالبه می‌کند.

وی ادامه داد: در عین توجه به ملاحظات محیط‌زیستی باید به این نکته هم توجه شود که پروژه نباید متوقف شود و باید با کمترین آسیب ممکن به طبیعت پیش برود.

وی همچنین خبر داد که اخیراً جلساتی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده است و قول داده‌اند با جدیت و سرعت بیشتری همکاری کنند.

دهقان درباره ابعاد مالی پروژه گفت: اجرای قطعه سوم آزادراه به‌دلیل زمان‌بندی فشرده، سالانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ همت اعتبار نیاز دارد. در مورد این قطعه با قطعیت و جدیت کار را انجام می‌دهیم و برای اجرای آن ماشین‌آلاتی را با تکنولوژی‌های جدید به کشور وارد می‌کنیم و علاقه‌مندیم کار اجرای پروژه قطعه سوم کمتر از ۵ سال به پایان برسد.

خیرالله خادمی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی بهمن ۹۷ اعلام گفته بود: قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال حدود ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده است. ساخت قطعه سوم نیز با قیمت روز به حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت، اما با توجه به پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرا، این رقم نزدیک به ۷۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شد، در مجموع، تکمیل قطعات دوم و سوم آزادراه به سرمایه‌ای حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

با توجه به نیاز سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی قطعه ساخت آزادراه تهران ـ شمال به منابع مالی، اگر قرار باشد در ۵ سال اعلام‌شده از سوی رئیس بنیاد مسکن، این قطعه ساخته شود بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،
این بدان معناست که در کمتر از ۷ سال هزینه ساخت قطعه ۳ آزادراه افسانه‌ای بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا