تکرار یک اتفاق نگران‌کننده برای اینترنت

قطعی اخیر «خدمات وب آمازون»، بار دیگر نشان داد ستون فقرات اینترنت، تا چه حد می‌تواند شکننده باشد و جهان تا چه اندازه به سرویس‌های آنلاین وابسته شده است.

«خدمات وب آمازون» (AWS) که بخش عمده‌ای از اینترنت را پشتیبانی می‌کند، دوشنبه هفته جاری، به مدت چند ساعت از کار افتاد و چندین وب‌سایت و اپلیکیشن اصلی را از کار انداخت.

از خدمات بانکی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های رزرو بلیط هواپیما و خرید آنلاین، هزاران سرویس مختل شدند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که بسیاری از آنها در حال رفتن به محل کار در کرانه شرقی آمریکا بودند، قادر به سفارش قهوه با گوشی یا دسترسی به اپلیکیشن‌های مهم نبودند.

اگرچه «خدمات وب آمازون» و رقبایش عموما قوی هستند، اما اینترنت یک شبکه پیچیده از سرویس‌های همپوشانی است که فقط به اندازه ضعیف‌ترین کد آنها، قابل اعتماد هستند. علت اصلی قطعی روز دوشنبه هنوز ناشناخته است، اما سرویسی که نام‌های وب دوستانه را به آدرس‌های آی پی تبدیل می‌کند، قادر به برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده عظیم هزاران شرکت که توسط آمازون میزبانی می‌شوند، نبود.

قطعی‌های گذشته در این مقیاس به دلیل طیف گسترده‌ای از خطاها، از جمله به‌روزرسانی‌های معیوب، تزریق تصادفی کد بد یا تغییر در نرم‌افزار شخص ثالث که با یک سرویس به خوبی کار نمی‌کند، رخ داده است. به ندرت، قطع کابل اینترنت، حملات سایبری یا حملات انکار سرویس مستقیم می‌تواند سرورهایی را که میزبان اپلیکیشن‌های کلیدی هستند، از کار بیندازد یا دچار بار اضافی کند.

اما فراوانی نسبی این رویدادها نشان دهنده فقدان افزونگی‌های لازم و خدمات رقابتی است. برخی از کارشناسان اینترنت می‌گویند که اغلب اوقات، شرکت‌ها تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد خدمات ابری قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، راب جاردین، مدیر ارشد دیجیتال در شرکت امنیت سایبری «نیم وی‌پی‌ان» (NymVPN)، در این باره گفت: اینترنت در ابتدا برای غیرمتمرکز و مقاوم بودن طراحی شده بود، اما امروزه بخش زیادی از اکوسیستم آنلاین ما در تعداد کمی از مناطق ابری متمرکز شده است. وقتی یکی از این مناطق دچار نقص می‌شود، تاثیر آن فوری و گسترده است. این مشکلات می‌توانند زمانی اتفاق بیفتند که سیستم‌ها بیش از حد بارگذاری شوند یا بخش کلیدی شبکه از کار بیفتد؛ و از آنجا که بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها به AWS متکی هستند، تاثیر این مشکلات به سرعت گسترش می‌یابد.

«خدمات وب آمازون» اغلب اختلالات بزرگی مانند این را تجربه نمی‌کند و آخرین مورد در سال ۲۰۲۱ رخ داد.

در سال ۲۰۲۴، بزرگترین قطعی فناوری اطلاعات، بخش‌های بزرگی از اینترنت را از کار انداخت. در این اتفاق، یک نقص نرم‌افزاری شرکت «کلود استرایک»، باعث از کار افتادن رایانه‌ها، لغو پروازها و اختلال در فعالیت بیمارستان‌های سراسر جهان شد و پنج میلیارد دلار ضرر مستقیم تجاری به بار آورد. یک اشکال در سیستم تست ابری «کلود استرایک»، یک به‌روزرسانی مشکل‌ساز را به رایانه‌های سراسر جهان تحمیل کرد.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، همچنین سال گذشته، شبکه غول مخابراتی «ای تی اند تی» (AT&T) آمریکا چندین بار از کار افتاد که شامل یک اختلال ۱۱ ساعته بود و مانع فعالیت کارکنان فناوری شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا