
آخرین خبرها از قطار تهران – آنکارا/ نرخ بلیت ارزانتر از سفر هوایی
مدیرعامل راهآهن اعلام کرد
مدیرعامل راه آهن گفت: قراراست تا دو هفته آینده معاون مسافری راه آهن ترکیه به ایران سفر کند و توافقی برای بهرهمندی از قطارهای مسافری ترکیهای و همچنین تعیین نرخ با آنها داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، جبارعلی ذاکری در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی شهر لجستیک در تشریح آخرین وضعیت قطار تهران – آنکارا اظهار کرد: از سال های قبل سرعت قطارهای وان به سمت آنکارا به دلیل مشکلات ناشی از زلزله تغییر کرد و این کشور در حال حاضر در حال توسعه راه آهن پر سرعت خود است.
وی افزود: براساس مذاکرات انجام شده، قرار براین شد تا فاصلهای از قطارهای پرسرعت ترکیه استفاده کنیم و همچنین قرار است تا دو هفته آینده نیز معاون مسافری راه آهن ترکیه به ایران بیاید و توافقی برای قطارهای مسافری ترکیه با آنها داشته باشیم. این یعنی لازم نخواهد بود قطارهایمان را تا آنکارا بفرستیم و قرار است از ظرفیت فعلی آنها استفاده شود.
ذاکری همچنین به نرخ بلیت قطار تهران – آنکارا نیز اشاره کرد و گفت: یکی از هدف های ما این است که نرخ این قطارها به نوعی باشد که نه تنها رقابتی بین بخش هوایی و ریلی صورت نگیرد، بلکه ریلی ارزانتر باشد و انگیزه ای برای سفر ایجاد شود.
وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید چه زمانی این قطار راه اندازی شود؟ گفت: بعد از راه اندازی قطار تهران – وان پیگیر راه اندازی قطار تهران – آنکارا نیز بودیم. همچنین حاضر بودیم علی رغم تاخیرات قطارهای ترک، مسافران را به آنکارا برسانیم ولی طرف مقابل نیز پروتکل هایی دارد که بایستی رعایت شود. آخرین موضوعی که مطرح کرده اند، این است که افزایش ظرفیت در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: اگر از ظرفیت قطارهای ترکیه ای برای جابه جایی مسافران استفاده کنیم طبیعتا نرخ بلیت ها بیشتر خواهد شد، ولی به این فکر نیز هستیم که باید نرخ ها اقتصادی تر از حملونقل هوایی شود تا امکان استفاده برای هموطنان فراهم شود.
بندر خشک آپرین با ریل به فرودگاه امام وصل میشود
ذاکری اظهار کرد: در تهران یک بندر خشک آپرین داریم که بزرگترین بندر خشک ریلی در داخل کشور است و ارکان آن شکل گرفته و فعال شده است.در کنار آن شهر فرودگاهی امام را داریم که به عنوان مرکز لجستیکی هوایی بوده و برای اینکه این دو مجموعه یک شهر لجستیکی شوند باید باهم ترکیب شوند که با امضای تفاهم نامه این مهم محقق خواهد شد.
وی افزود: در این شهر هوایی سه مد حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای فعال خواهد شد و کل مجموعه تبدیل به شهر لجستیک تهران خواهد شد. همچنین هریک از مجموعهها زیر نظر بخش های مربوطه خود مدیریت می شوند.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: البته این مختص کشور نیست و الگوی مشابه بسیاری در دنیا به این شکل وجود دارد و امیدوارم که بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده و در منطقه نقش آفرینی کنیم.
وی بیان کرد: اتصال ریلی از بندر خشک آپرین به شهر فرودگاهی انجام خواهد شد البته جزییات طراحی آن هنوز قطعی نشده است.
ذاکری همچنین افزود: حمل و نقل هوایی برای بارهایی که ارزش اقتصادی بالا و حجم کم دارند است و راه آهن نیز برای بارهایی است که ارزش اقتصادی کم و حجم بالایی دارند استفاده می شود. در نتیجه شهر لجستیک یک مرکزی است که هم خرده بار هم عمده بار در آنجا متمرکز شده و از طریق سامانه هوشمند بازتوزیع می شود و سپس با ریل، جاده و به صورت هوایی جابه جای می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: توسعه آپرین توسط یک شرکت خارجی صورت گرفته و این شرکت از ابتدای طراحی هوشمند بودن این منطقه را در نظر داشته است. از ۷۰۰هکتار زمینی که در آپرین داریم حدود ۵۵هکتار آن را در فاز اول به بهره برداری رساندیم و برنامه دیگر ما نیز بهره برداری از ۲۰۰هکتار دیگر است و حدود ۱۳ شرکت برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند. مجوزهای تعداد قابل توجهی از آنها اخذ و قراردادها منعقد شده و امیدواریم عملیات اجرایی آنها شروع شود.
ذاکری در ادامه افزود: همه شرکت ها نیز در این بندر تکلیف خواهند داشت که از فناوری های نو استفاده کنند. نیازمند استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستیم و بسیاری از موضوعات زنجیره لجستیکی را این هوشمندسازی تسهیل می کند.همچنین یکپارچه سازی تعرفه ای نیز باید صورت بگیرد.البته زمان بر است.
وی در پایان گفت: برنامه اجرایی شهر لجستیک را با زمان بندی ظرف یک ماه ارائه خواهیم کرد.



