
شهر لجستیک در تهران راهاندازی میشود
تفاهمنامه راهاندازی شهر لجستیک در استان تهران میان فرودگاه امام (ره) و شرکت راهآهن امضا شد که بر اساس آن، این فرودگاه به شبکه ریلی متصل میشود و بندر خشک آپرین نیز با ریل به فرودگاه امام(ره) وصل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، تفاهمنامهای به منظور شناسایی توامان شهر فرودگاهی و آپرین تحت عنوان شهر لجستیک استان تهران امضا شد که در همین راستا هم افزایی فضای کسب و کار، تعامل طرفین در توسعه خدمات، تبادل فناوری و تجارب و اتصال ریلی شهر فرودگاهی، محورهای تفاهم را شکل می دهد.
این تفاهمنامه از تاریخ امضا و مبادله به مدت دو سال شمسی اعتبار دارد و با موافقت کتبی طرفین اعتبار آن قابل تمدید خواهد بود.
همچنین با این تفاهم نامه، امکان بهرهبرداری شهر فرودگاهی از شبکه ریلی و مرکز آپرین از شبکه هوایی محقق می شود.
شهر فرودگاهی باید به عنوان جزء مهمی از شهر لجستیکی دیده شود
در این زمینه رامین کاشف آذر – سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) – با بیان اینکه شرکت شهر فرودگاهی پتانسیل بزرگی برای جابهجایی بار و مسافر را دارد، اظهار کرد: ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و ۳۵۰۰ هکتار منطقه ویژه در فرودگاه امام (ره) داریم که ظرفیت بسیار خوب و بزرگی است.
وی افزود: برنامه ما این است که کسب و کارهای مرتبط با لجستیک و زنجیره تامین در فرودگاه تقویت شود و درآمدها و ظرفیت ها را به بخش لجستیک معطوف کنیم.
کاشف آذر تصریح کرد: بدون ایجاد شرکت های شخص ثالث در لجستیک نمی توانیم کار خاصی انجام دهیم و نیاز به زیر ساخت لازم در این بخش داریم. این زیرساخت در حجم زیادی در فرودگاه موجود است و به نظر می رسد شهر فرودگاهی باید به عنوان جز مهمی از شهر لجستیکی دیده شود.
وی عنوان کرد: در این تفاهمنامه به ریل وصل می شویم و تمام مشکلاتی که داریم برطرف خواهد شد و می توانیم بگوییم در کشور سیستمی داریم که فرودگاه، بندرخشک، جاده و ریل دارد و شرایط برای ایجاد لجستیک پیشرفته فراهم خواهد شد.
شرط دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی
در ادامه این مراسم جبارعلی ذاکری – مدیرعامل راه آهن – گفت: دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است با هماهنگی بین بخشی، تکمیل زیرساخت ها و مدیریت واحد محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این تفاهم نامه در جهت افزایش میزان باری است که از طریق شبکه های ریلی و هوایی اتفاق می افتد، اظهار کرد: قطعا با هم افزایی بین مدهای حمل ونقلی و ترکیب آنها با یکدیگر با راه اندازی شهر لجستیک، بین سه مد ریلی، هوایی و جاده هماهنگی ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: اهمیت بارهای بین المللی برما پوشیده نیست. در حوزه ترانزیت، صادرات و واردات نیازمند حمل ونقل ترکیبی هستیم که بسته به مسافت، مبدا و مقصد نیازمند یکی از مدهای حمل و نقلی است و طبیعتا هماهنگی بین مدها کمک خواهد کرد تا در حداقل زمان و هزینه به بهترین شکل این حمل ونقل انجام شود.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: رئیس جمهور در روزهای گذشته در بازدید از بندر خشک آپرین تاکید بسیاری توسعه فعالیت های حمل و نقلی بین المللی و همچنین استفاده از هوش مصنوعی و سامانه های هوشمند در حمل و نقل کالا داشتند و تاکید دیگری نیز بر یکپارچه سازی سامانه های حمل و نقلی کردند که این اتفاق در وزارت راه و شهرسازی با تاکید مقام عالی وزارت خواهد افتاد و امیدوارم روزی برسد که سامانه مشترک داشته باشیم. یعنی اگر باری قرار است از چند مد حمل و نقلی برای رفتن از مبدا به مقصد استفاده کند صاحب کالا از یک سامانه تعرفه ای واحد تبعیت کند.
وی بیان کرد: گاها شاهد هستیم که عدم شفافیت برای برخی صاحبان کالا باعث شده جابه جایی به سمت جاده برود. در حالی که مدهای حمل و نقلی دیگری در اولویت هستند. امیدوارم در راه آهن و معاونت حمل و نقل وزارت راه در جهت پیگیری سامانه های مشترک گام های خوبی برداشته شود.
ذاکری گفت: سال گذشته با اراده ای که شکل گرفت نشان داد که می شود ترانزیت را با یک هماهنگی اولیه افزایش داد و سال گذشته بار ترانزیتی کشور به ۲۰ میلیون تن رسید که حدود ۲.۵ میلیون تن ریلی، حدود ۱۷ میلیون تن جاده ای و مابقی هوایی بود. این نشان می دهد که برای دستیابی به افق برنامه هفتم توسعه که ترانزیت ۴۰ میلیون تنی را پیش بینی کرده است نیازمند همکاری بین واحدها و هماهنگی بخش های مختلف به جز مجموعه های فعال در بخش حمل و نقل و مدیریت واحد نیاز است. همچنین نیاز است زیرساخت ها نیز تکمیل شود.
وی افزود: شهر لجستیکی به عنوان یک منطقه آزاد مطرح می شود امیدواریم بتوانیم از بخشی تسهیلاتی این مناطق بهره مند شویم و بتوانیم با یک افق مثبت کار را پیش ببریم.
مدیرعامل راه آهن در پایان گفت: شهر لجستیک ارتباطات زائد درون شهری را حذف می کند و باعث کاهش فشار بر زیرساخت های شهری خواهد شد. از طرفی مرکز نوآوری لجستیک نیز در آن شکل خواهد گرفت تا الگویی برای سایر بخش های دیگر نیز باشد.



