
۱۰۰ کیلومتر از اراضی راهآهن رشت – آستارا تملک شد/ آغاز ساخت از سال آینده
مشاور وزیر راه خبر داد
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت – آستارا تملک شد و تا پایان سال تملک به اتمام می رسد تا بتوانیم از سال آینده عملیات اجرایی احداث راه آهن را آغاز کنیم.
امین ترفع در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه در بخش حمل و نقل چالش های متعددی وجود داشت و دارد، اظهار کرد: خصوصا اینکه شرایط محدود کننده ای برای حمل و نقل از مسیر ایران وجود دارد و شاید روز به روز این اقدامات در حال تشدید شدن است و از طرفی در داخل هم چالش های و تعارضاتی وجود دارد که باعث می شود ترانزیت از مسیر ایران دچار چالش شود.
وی افزود: شاید این محدودیت ها مستقیما هدفش حمل و نقل نباشد ولی قطعا تاثیراتی بر حمل و نقل خواهد داشت.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وجود محدودیت هایی در خصوص سوخت ناوگان جاده ای ما را به کشور ترکیه دچار چالش هایی کرده بود که در نهایت وزارت راه در این خصوص با ترکیه به توافق رسیدند و محدودیت ها برطرف شد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سعی کردیم در وزارت راه و شهرسازی مفهوم موبیلیتی را در تصمیمات و ساختارهای پیاده کنیم. به عبارتی یعنی دسترسی ارزان، روان و پرسرعت حمل و نقل را ایجاد کنیم. برمبنای این نگاه باید اقداماتی انجام می گرفت. وزارت راه نیاز داشت زیرساخت ها را توسعه دهد در حالی که محدودیت منابع وجود داشت بنابراین باید پروژه های کلیدی در اولویت قرار می گرفت.
وی با بیان اینکه باید سیاست هایی را پی می گرفتیم که ضد انزوا گرایانه باشد ، افزود: در عین حال باید تلاش می کردیم که وابستگی زنجیره ارزش به جغرافیایی ایران همچنان باقی بماند خصوصا در مورد کالاهایی نفتی و فله که به طور سنتی به جغرافیای ایران وابستگی دارد.
ترفع در ادامه آخرین وضعیت پروژه ریلی و جاده ای کشور را تشریح کرد و گفت:راه آهن چابهار _ زاهدان یکی از پروژه های اولویت دار بود که هم شبکه داخلی را تکمیل می کند و هم اتصال بندر چابهار به شبکه های حمل و نقلی پیرامونی را فراهم می سازد. بناست این پروژه ماه های آینده افتتاح شود. همچنین تملک اراضی راه آهن رشت _ آستارا که از سال های پیش مطرح بود امسال با اقدامات انجام شده پیشرفت خوبی داشته و بیش از ۱۰۰کیلومتر از مسیر تملک شد و تا پایان سال تملک به اتمام می رسد تا بتوانیم از سال آینده عملیات اجرایی احداث راه آهن را آغاز کنیم.
به گزارش ایسنا، وی عنوان کرد: در چندسال اخیر در خصوص مسیر ریلی چالش هایی با افغانستان داشتیم و راه آهن خواف به روزنک نواقصی داشت که برطرف شد و براساس آخرین آمارها تا هفته ای ۱۴ قطار ترانزیتی و تجاری در این مسیر تردد می کند.
به گفته وی، عملیات مین روبی شلمچه _بصره به پایان رسید.احداث پل اروند شروع شده است و پس از اتمام پل ریل گذاری مسیر شروع می شود. همچنین پل کلاله – آغبند با آذربایجان در مراحل پایانی است. از طرفی مرکز لجستیک آپرین نیز افتتاح شد و در حال بهره برداری است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همکاری هایی با چشم انداز میان مدت و بلند مدت با کشورهای همسایه دنبال کردیم. با پاکستان به تفاهم رسیدیم که راه آهن زاهدان به میرجاده را احیا کنیم. تکمیل راه آهن مرند به چشمه ثریا که شبکه ریلی ایران را به شبکه ریلی اروپا به صورت یکپارچه متصل می کند، در دستور کار بوده و با ترکیه صحبت هایی شده است. با ساخته شدن این پروژه پیوسته ترین مسیر ریلی را داریم که از چین به اروپا متصل می شود.
وی ادامه داد: با رفت و آمدهای متعدد فضای سردی که در روابط حمل و نقلی با ترکیه ایجاد شده بود را شکستیم. تردد واگن های ایرانی در ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان نیز یکی از توافقات دیگر بوده است، چرا که تا پیش از این چنین چیزی انجام نمی شد. همچنین نظام پروانه تردد با بلاروس و قزاقستان را لغو کردیم و کامیون های ایرانی در این مسیر دیگر نیاز به پروانه تردد ندارند.
ترفع همچنین در خصوص ازبکستان نیز گفت:کشور ازبکستان الزامی وضع کرده که کامیون ها ایرانی که بار ازبکستان را از بنادر ایرانی به آن کشور حمل می کنند باید پروانه تردد داشته باشد. راه کارهایی در نظر گرفته است و ظرف یک ماه آینده به تفاهمانی خواهیم رسید.
وی در پاسخ به اینکه کریدور زنگزور چه تاثیری بر کشور خواهد داشت، گفت: ایران بعد از فروپاشی شوروی همیشه مسیر امن و ارزان برای انتقال کالاهای آذربایجان به برون بومش بوده و هنوز هم چنین چیزی هست. در زمان کرونا این مسیر بدون محدودیت کار می کرد.اینکه در منطقه مسیر جایگزین ایجاد شود موضوع عجیبی نیست. هم برای ما وجود دارد و هم کشورهای منطقه می توانند اقداماتی انجام دهند اما آنچه مزیت یک مسیر است امن و ارزان بودن آن است. حتی زمانی که زنگزور ساخته شود باز هم مسیر ایران بهترین مسیر باقی خواهد ماند. در عین حال پروژه های مشترکی با آذربایجان برای تقویت مسیرهای داخل ایران داریم.بناست تا پایان سال جاری پروژه کلاله_آغبند را افتتاح کنیم.
ترفع در ادامه گفت: اتصال ریلی با کشورها همسایه که مرز خشکی با آنها داریم باید برقرار باشد. راه آهنی که ایران را به جغرافیای پیرامونی وصل می کند سرخس و اینچه برون است و باقی مسیرها یا قدمت طولانی دارند یا وصل نیست.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص راه آهن رشت_ آستارا گفت:روسیه در قالب توافق نامه ای که در دولت قبل به امضا رسید برای ساخت راه آهن می خواهد وامی اختصاص دهد و وام هم نرخ و دوره بازپرداخت مناسب دارد.
وی با اشاره به اهمیت احداث راه آهن رشت_ آستارا افزود: در شرق دریایی خزر ریل داریم ولی تمرکز جمعیتی روسیه در غرب است و باید به همه همسایه ها، مسیر ریلی داشته باشیم اگر می خواهیم ترانزیت تاثیرگذار باشد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: ستاد ملی ترانزیت کار خودش را شروع کرده است. سند ملی ترانزیت به تصویب رسیده است که می تواند چالش های ترانزیت را تا حدی زیادی حل و فصل کند.
وی در پایان گفت: تردد واگنهای ایرانی در قزاقستان، تردد کامیونهای دو طرف به دو کشور بدون اخذ پروانه، تلاش قزاقستان برای ایجاد مرکز لجستیک در بندرعباس و … از جمله این اقدامات است که نشان میدهد ارتباط حمل و نقلی بسیار قوی و رو به توسعه با قزاقستان داریم.



