بزرگترین موتور هواپیمای جهان آزمایش میشود
شرکت رولزرویس بزرگترین موتور هواپیمای جهان را در حال ساخت میباشد و اکنون کاملا عملیاتی و آماده آزمایش است.
شرکت رولزرویس میگوید ساخت نخستین نسخه موتور عظیم اولترا فن (UltraFan) خود را که بزرگترین موتور هواپیمای تاریخ است، به پایان رسانده است؛ موتوری که در نهایت در هواپیماهای مسافربری که در دهه ۲۰۳۰ ساخته میشوند، به آسمان خواهد رفت.
آزمایش این موتور بهزودی آغاز میشود، در حالی که انتظار میرود شاهد جهش ۲۵ درصدی در کارایی آن نسبت به موتورهای دیگر باشیم.
به نقل از گیزمگ، هواپیماهای مسافربری تا آیندهای نه چندان دور و قابل پیشبینی به سوزاندن سوختهای هیدروکربنی ادامه خواهند داد، چرا که هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند برد و پایداری طولانی مدت فعلی را ارائه دهد؛ بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل جدید اولترا فن روی آورده است.
این توربوفن غول پیکر با تیغه آبی، نخستین موتوری است که به یک خانواده کامل از موتورهای هواپیماهای باریک و پهن پیکر نیرو خواهد رساند و نیروی رانش آن میتواند از ۲۵ هزار پوند بر فوت تا حدود ۱۱۰ هزار پوند متغیر باشد.
این موتور با قطر ۱۴۰ اینچ (۳.۵۶ متر) تقریباً ۵ درصد بزرگتر از موتور شرکت جنرال الکتریک موسوم به GE۹X است که در حال حاضر بزرگترین موتور در کلاس هواپیماهای مسافربری است.
اولترا فن از فرآیند جدید تولید با کامپوزیت سه بعدی شرکت رولزرویس همراه با کنترل رباتیک بهره برده است، روشی که اکنون قادر به تولید اشکال پیچیده مورد نیاز برای آیرودینامیک پرههای موتور است.
عنصر تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبههای جلویی تیغهها است، اما بقیه قسمتها از کامپوزیت کربن ساخته شده است. این باعث میشود که موتور بسیار سبکتر از موتورهای تمام تیتانیومی شود. همین وزن سبک دلیل اصلی آن است که رولزرویس توانسته موتوری به این بزرگی بسازد.
اولترا فن همچنین یک گیربکس بین فن و کمپرسورهای پشتی دارد، بنابراین فن میتواند با سرعت پایینتر و به صورت بهینه کار کند، در حالی که کمپرسورها با سرعت بهینه و بالاتر کار میکنند. این گیربکس در آزمایشهای قبلی حدود ۶۵ مگاوات (۸۷ هزار اسب بخار) قدرت داشت که رکورد جدیدی در زمینه هوافضا بود.
در حالی که قطر این موتور بسیار زیاد است، توربینهای داخل آن نسبتاً فشرده نگه داشته میشوند و مهندسان رولزرویس اطمینان حاصل کردهاند که حجم زیادی از هوا در اطراف هسته کمپرسور و مستقیماً از پشت موتور عبور میکند، نه اینکه فقط از میان هسته موتور برای به حرکت درآوردن کمپرسورها عبور کند. این امر، به کاهش ۳۵ درصدی سر و صدای موتور کمک میکند و همچنین افزایش قابل توجهی در بازدهی سوخت به موتور میدهد.
رولزرویس میگوید اولترا فن حدود یک چهارم سوخت کمتری نسبت به موتورهای نسل اول خود مصرف میکند و باعث میشود این موتورها ارزانتر، دارای برد طولانیتر و برای محیط زیست بهتر باشند. آنها همچنین به طور محسوسی انتشار NOx کمتری دارند و آن را تا حدود ۴۰ درصد کاهش میدهند و کم و بیش انتشار ذرات را به طور کلی حذف میکنند.
این موتور برای شروع با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار هوانوردی طراحی شده است، اما رولزرویس همچنین به دنبال الکتریکیسازی و هیبریدی کردن آن و همچنین احتراق هیدروژن برای حرکت به سمت کربنزدایی کامل است.
اکنون که نخستین نسخه از این فناوری به طور کامل مونتاژ شده، به تاسیسات کاملاً جدید این شرکت که با ۱۰۸ میلیون دلار آمریکا در دربی انگلستان به طور خاص بر اساس نیازهای برنامه آزمایشی اولترا فن ساخته شده و بزرگترین و هوشمندترین مرکز آزمایشی موتور هواپیما در جهان است، منتقل شده است تا در آنجا آزمایش شود و توسعه آن ادامه یابد.