واکنش بازار آزاد خودرو به تغییر احتمالی قیمت ها
قیمت خودروهای داخلی در بازار بین ۱۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند، به طوری که تولیدات سایپا با حدود ۱۰ میلیون و ایرانخودرو با حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان، هایما با ۹۰ میلیون و پژو پارس بدون تغییر قیمت معامله شدند.
هرچند معاون اول رئیس جمهور نسبت به عدد اعلامی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو واکنش نشان داده بود و تاکید کرده بود که قیمت ها باید به گونه ای تعدیل شوند که بار تورمی نداشته باشند، اما خبرها حکایت از این دارد که شورای رقابت همچنان بر قیمت های تعیین شده اصرار دارد و تنها بین وزارت صنعت معدن و تجارت برای اعلام افزایش قیمت ها پاسکاری می کنند و هیچ کدام از آنها نمی خواهند مسئولیت اعلام افزایش قیمت ها را به عهده بگیرند.
با این حال به صورت غیررسمی قیمت خودرو به بازار درز کرده است، به طوری که محمدعلی تیموری، نماینده وزارت صمت در یک برنامه خبری تلویزیونی اعلام کرده که قیمت محصولات ایران خودرو حدود ۲۹ درصد و محصولات سایپا حدود ۱۸ درصد افزایش خواهند یافت.
این اعلام قیمت ها هرچند به صورت غیر رسمی و در قالب یک گفتگو اتفاق افتاده است و هنوز اجرای آن به خودروسازان ابلاغ نشده است با این حال در بازار اثر خود را گذاشته است، به طوری که بعد از اعلام این خبر خودروی هایما اس ۸ حدود ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده و در بازار فروشنده ها قیمت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می شود در حالی که قیمت کارخانه آن یک میلیون و ۴۷۰ میلیون تومان است. همچنین خودروی ۲۰۷ اتومات امروز با افزایش ۳۰ میلیون تومانی روبرو شده که نشان دهنده اثر انتظارات تورمی بر بازار است. در میان خودروهای مدل پژو تنها مدلی که تغییر قیمت را تجربه نکرده پژو پارس است.
این موضوع برای خودروهای با قیمت پایین تر هم اتفاق افتاده به طوری که پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم با رشدی حدود ۳۰ درصد بار دیگر به بالای یک میلیارد تومان رسیده است و برای خودروهای سایپا هم که مجوز افزایش قیمت کمتری پیدا کرده اند حدود ۷ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت، به طوری که خودرویی مانند تیبا ۲ که تولید آن متوقف شده هم اکنون در بازار آزاد به ۴۰ میلیون تومان رسیده است.
تغییر قیمت خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که سخنگوی دولت همین امروز اعلام کرده است که معلوم نیست قیمت های جدید چه زمانی ابلاغ شوند و این تغییر در بازار به معنای پیشخور شدن قیمت های بازار آزاد قبل از ابلاغ قیمت گذاری جدید است.
بنابراین اگر قرار باشد دستورات معاون اول رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد این افزایش قیمت خودرو باید به صورت فصلی و در چند مرحله انجام شود و همین موضوع اثر انتظارات تورمی را از بین می برد. از طرف دیگر بازار خودرو تا زمانی که با افزایش عرضه مواجه نشود همین مشکل را خواهد داشت.
یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تقاضا در بازار خودرو بیشتر از عرضه است، اظهار کرد : تا زمانی که این مشکل وجود دارد بازار خودرو تعدیل نمی شود.
محمد حسن کاکایی با بیان اینکه خودروسازان هم اکنون مدعی هستند که با زیان تولید می کنند و همین موضوع چالشی برای برنامه های افزایش تولید است تصریح کرد: در حال حاضر خودروسازان باید روی تولید بیشتر تمرکز کنند و این یعنی باید سرمایه در گردش وجود داشته باشد و در این مسیر دولت باید منابع مالی کافی در اختیار خودروسازان قرار دهد تا برنامه تولید اجرایی شود.