بازی آنلاین و درآمد دلاری چقدر واقعیت دارد؟
این روزها بحث بازی آنلاین و درآمد دلاری مطرح شده است اما این نوع بازی ها خطراتی را برای فرد و جامعه به همراه خواهد آورد.
این روزها یک جمله را در تبلیغات بازی آنلاین به کرات مشاهده میکنیم و آن هم کسب درآمد دلاری از بازی کردن است؛ که به اصطلاح به صنعت «گیمینگ» معروف است. یکی از سایتهایی که در این باره تبلیغ کرده است نوشته است: «بسیاری از بازیکنان یا گیمرها با سپری کردن بیش از نیمی از زمان شبانهروز خود به بازیهای مختلف، عقیده دارند که لایق یک درآمد خوب و قابل توجهاند. البته ما هم با آنها همعقیدهایم و باور داریم که هم میشود از گیمینگ پول درآورد و هم میتوان حسابی سرگرم شد.»
این سایت در جزئیات این بازی نوشته است: «شما میتوانید با پرداخت حق اشتراک یا در قالب دوره رایگان ۷ روزه، به تجربه بهترین بازیهای انحصاری پلی استیشن بپردازید. برای کاربران پلی استیشن ۴، اشتراک پلی استیشن Now، شامل دسترسی کامل به قابلیت چندبازیکنی (multiplayer) بدون نیاز به اشتراک پلی استیشن پلاس خواهد بود. فروشگاه پلی استیشن از درگاههای پی پال، ویزا، مسترکارت، دیسکاور و امریکن اکسپرس برای پرداخت پشتیبانی میکند.
در این سرویس هم قادر به دانلود بازی استریم و اجرای آنها در سیستم خود هستید. بیش از ۲۵۰ عنوان بازی موجود پلی استیشن ۴ برای دانلود در دسترس هستند. قابلیتهایی مثل DLC هم در نسخه دیجیتال این بازیها گنجانده شده است. بدین ترتیب حتی بدون داشتن اتصال اینترنتی هم میتوانید از بازی کردن در این محیط لذت ببرید. این سرویس علاوه بر بازیهای قدیمی پلی استیشن، شامل بازیهای جدید این کنسول هم میشود. به طور کلی بیش از ۸۰۰ عنوان بازی در آن در دسترس است.»
جالب است که «هزینه اشتراک ماهانه ۱۰ دلار، اشتراک ۳ ماهه ۲۵ دلار و اشتراک سالانه ۶۰ دلار است. به تازگی طبق قراردادی که بین سونی و مایکروسافت شکل گرفته، قرار است فناوری ابری مایکروسافت به نام Azure با سرویس استریم سونی و سرویسهای هوش مصنوعی ادغام شود. تأثیر دقیق این اتفاق روی پلی استیشن Now در حال حاضر مشخص نیست. این در حالی است که این سرویس در حال حاضر از دیتاسنتر مایکروسافت هم بهره میبرد. با معرفی نسل جدید کنسولهای بازی، سونی میخواهد امکان استفاده کاربران پلی استیشن Now از دستگاههای بیشتر مثل پلتفرمهای موبایل را فراهم کند. طبق این برنامه سونی، کیفیت محتوا هم به ۱۰۸۰p خواهد رسید.»
ایجاد ولت رمزارز برای اشتراک در بازی
یکی از راههایی که گیمرها برای اشتراک و دریافت درآمد دلاری سریع استفاده میکنند، ایجاد کیف رمزارز یا ولت رمزارز برای انتقال پول و تبدیل ریال به دلار و بالعکس است، صرافیهایی هم برای این کار فعالیت کرده و پولهای ولت را به ریال تبدیل میکنند. با کاهش ارزش ریال در برابر دلار حال درآمد حداقلی یعنی ۲۰ دلار در روز به یک فعالیت جذاب برای بسیاری از نوجوانان و جوانان تبدیل شده زیرا با دلار ۵۰ هزار تومان ۲۰ دلار معادل درآمد روزانه یک میلیون تومان است و طبق پیگیریهای خبرنگار مهر برخی از افراد گاهاً تا ۱۰۰ دلار در روز درآمد کسب میکنند که به ریال معادل حقوق نصف یک ماه کار در برخی از مشاغل است.
چگونه از بازی درآمد کسب میکنند؟
یک بستر درآمدزایی از گیمینک هم لایو استرینگ است، یعنی بازیکن به صورت زنده یا لایو یک بازی را انجام میدهد و حال این بازی میتواند با چند نفر باشد یا با یک نفر، برخی از افرادی که بازی را پسند میکنند میتوانند به حساب بازیکن از کیف پول خود پول پرداخت کنند و این درآمدزایی از طریق لایواستریم بوده و بازیکن را به یک برند در میان دیگران مطرح میکند.
روش بعدی جذب اسپانسر یا حمایت کننده مالی است که برخی از افراد یا شرکتهای خارجی و داخلی برای تبلیغ خود از بازیکنهای برند در فضای بازی آنلاین استفاده کرده و با راههای مختلف تبلیغ از آنان استفاده میکنند.
یک روش دیگر ضبط ویدئوی بازی و گذاشتن آن در فضاهایی مانند یوتیوب بوده زیرا یوتیوب برای هر پستی که بیشتر از ۱۰۰۰ نفر بازدید بخورد یک مبلغی را برای فرد در نظر میگیرد. البته آپارات هم از سال ۹۶ بستری برای لایو استریم مهیا کرده و افراد میتوانند از این طریق خود را به یک برند برای بازی تبدیل کنند.
چه زمانی از بازی سو استفاده میشود؟
کسب درآمد به صورت دلاری تا به این جای کار مشکلی نداشته و حتی باعث میشود دلار به داخل کشور بیاید اما زمانی مساله مشکل دار شده که پای سو استفاده به میان بیاید، به عنوان مثال سو استفاده کردن از فالوورها یا تماشاکنندگان در یوتیوب یا آپارات یا اینستاگرام است، یکی از مصادیق سو استفاده میتواند این باشد که فرد یک خیریه را برای تبلیغ معرفی کرده و از واریزیها به خیریه، پورسانتی را کسب کند. یا تبلیغ جعلی یک خیریه و برداشت پول به نفع خود است.
ورود به فضای اینترنت سیاه یا دارک وب
یکی از مصادیق اقدامات غیرقانونی فعالیت در اینترنت در تمام کشورها دارک وب یا اینترنت سیاه است، بسیاری از گروههای مافیایی اعم از گروههای قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق زنان و دختران، پولشویی، اقدامات تروریستی و حتی برخی از سرویسهای جاسوسی در دنیا از این بستر برای جرم و جنایت استفاده میکنند، بازی آنلاین به واسطه آنلاین بودن و در دسترس بودن راه خوبی برای خلافکاران دارک وب بوده و این نوع افراد که برخی از آنان نیز هکرهای با سابقه و زبردستی هستند با سوءاستفاده از نوجوانان و جوانان و جذب آنان به فعالیتهای ناسالم پرداخته و از آنان به عنوان نیروهای غیررسمی استفاده میکنند.
ورود به سایتهای شرط بندی
یکی از بسترهای کلاهبرداری برای فعالان بازی آنلاین، فضای شرط بندی یا بت است، سایتهای شرط بندی با پیشنهاد مبالغی بالا مانند یک میلیارد تومان به فعال بازی آنلاین رشوه داده تا بتواند دنبال کننده ها یا فالوورهای خود را به این فضا ببرد.
اگر فردی بخواهد سالم بازی کند مشکلی پیش نمیآید
خبرنگار مهر برای این که بتواند زوایای جدیدی از این موضوع را شفاف کند با یکی از فعالان بازی آنلاین به مصاحبه نشسته است، دانیال به مهر میگوید: اگر فردی نخواهد که به دارک وب یا کارهای غیرقانونی روی بیاورد خطری وی را تهدید نکرده و بستر بازی آنلاین بستر سالمی برای پول درآوردن است، افرادی هستند که در ایران ماهی ۲ تا ۵ هزار دلار از این راه درآمد دارند و به الگوهای بازی آنلاین در دنیا تبدیل شده اند و نباید با پاک کردن صورت مساله یعنی غیرقانونی اعلام کردن این نوع بازیها این کسب و کار جدید از بین برود.
دانیال در ادامه افزود: مساله دیگر این است که «دارک وب» اگر هم میخواهد کسی را جذب کند، افراد نخبه و بسیار باهوش را جذب کند (البته اگر کسی بخواهد) و اساساً دارک وب خطری برای همه فعالان بازی آنلاین نیست، به واسطه تسلط نیروهای امنیتی به فضای رسمی کشور، دارک وب در ایران بسیار ضعیفتر از کشورهای دیگر بوده و فعالان دارک وب با ترس و لرز کار خود را ادامه میدهند.
چرا در کشور فضای رسمی و قانونی وجود ندارد؟
دانیال با انتقاد از رویه برخورد با بازیهای آنلاین در کشور گفت: مهمترین موضوعی که فعالان بازی آنلاین را به خارج کشور سوق داده، محدودیتهای جدی و نبود بسترهای لازم برای بازیهای آنلاین در داخل کشور است، در کشور ما تنها آپارات این بازیها را نمایش میدهد که جدیداً این بستر نیز به شدت محدود شده است، با اعمال محدودیتهای سفت و سخت کاری از پیش نرفته و تنها زمینه برای حضور در پلت فرمهای خارجی مانند یوتیوب و… افزایش مییابد و چرا نباید شرکتهای ایرانی با دانشهای خوب به این فضا ورود نکرده و اشتغالزایی جدید و قانونی در کشور رخ ندهد؟
جمع بندی
ممنوعیت بازی آنلاین به علت نیاز نوجوانان و جوانان به بازی نمیتواند کاری اصولی باشد و تنها راه موجود قانونی کردن و رسمیت بخشی به بازیهای آنلاین است، به عبارتی قانونگذار باید مصادیق جرم را در بازی آنلاین معرفی کرده و راه قانونی را برای بازیکنان مهیا کند، امروزه بازی آنلاین به یک صنعت تبدیل شده و اگر در این زمینه شرکتهای داخلی و دانش بنیان وارد شوند میتوان شاهد ارزآوری آن به صورت رسمی بود و قانونگذار میتواند با سیاستهای مالیاتی درست، درآمدهای جدید مالیاتی را از این راه برای کشور به ارمغان بیاورد.