رشد ارزش معاملات در بازارهای توافقی و نوآفرین

ارزش معاملات فرابورس ایران در بازار نوآفرین در هفته گذشته ۹۶۳ درصد و در بازار توافقی ۲۲۰ درصد رشد کردند.

طی هفته گذشته در بازارهای فرابورس بیش از ۳۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در ۶۹۴ هزار تعداد معاملاتی دادوستد شد. گفتنی است در این مدت ارزش معاملات ۹ درصد، حجم معاملات ۳ درصد و تعداد معاملات ۵۶ درصد افزایش داشت.

نگاهی به آمار معاملات بازارهای فرابورس به تفکیک ارزش نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات دو بازار نوآفرین و توافقی در فرابورس رشدی قابل‌توجهی داشتند. به این ترتیب طی ۵ روز معاملاتی هفته گذشته در بازار نوآفرین معاملاتی به ارزش ۵۳ میلیارد تومان ثبت شد که افزایشی ۹۶۳ درصدی نسبت به هفته ماقبل داشت.همچنین ارزش معاملات در بازار توافقی بیش از ۴۹ میلیارد تومان بود که ۲۲۰ درصد افزایش را ثبت کرد.این گزارش حاکی است طی این مدت ارزش معاملات بازار اول با رشدی ۱۲۹ درصدی به عدد یک هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسید.این در حالی است که هفته گذشته در بازار دوم یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهام دادوستد شد که ۴۵ درصد کمتر از هفته ماقبل است.در بازار پایه فرابورس هم بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهام دادوستد شد که ۹۹ درصد افزایش را نسبت به هفته پیش از آن تجربه کرد. ارزش معاملات در بازار مشتقه هم با کاهشی ۵ درصدی، در عدد ۲۲ میلیارد تومان قرار گرفت.

جزییاتی از بازار ابزارهای نوین مالی

گفتنی است طی هفته منتهی به ۲۷ مهرماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس بیش از ۶۳۵ هزار میلیارد تومان دارایی، مورد معامله قرار گرفت که ۹ درصد افزایش داشت.نگاهی به ابزارهای این بازار نشان می‌دهد طی این مدت بیش از ۶۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی مبادله شده است. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۲۱ هزار میلیارد تومان بود که ۴.۵ درصد افت کرد. همچنین در این مدت بیش از ۱۶۱ میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن خریدوفروش شده که ۴ درصد کاهش یافت.

۴۷ درصد معاملات خرد در اختیار ۵ صنعت

نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام حاکی از معاملاتی به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است. در این بازار گروه استخراج کانه‌های فلزی طی هفته گذشته ۱۵ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. همچنین بانک‌ها نیز ۱۲ درصد ارزش معاملات خرد را در اختیار داشتند. دو گروه محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها هرکدام ۷ درصد و محصولات غذایی و آشامیدنی ۶ درصد معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.در مجموع ۴۷ درصد ارزش معاملات خرد در این مدت، متعلق به ۵ گروه فوق بوده است.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس با کاهشی ۱.۸ درصدی در سطح ۲۱ هزار و ۶۰۰ قرار گرفت. همچنین ارزش بازار فرابورس هم با افتی ۱.۴ درصدی همراه شده و در عدد ۲.۴ میلیون میلیارد تومان قرار گرفت.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا