چرا بازار خودرو از افزایش قیمت دلار تاثیر نمی گیرد؟

«یکی از نکات قابل تامل در بحبوحه افزایش قیمت ارز در روهای گذشته این بوده که بازار خودروآنگونه که باید از افزایش قیمت ارز اثر نگرفته است. به بیان ساده تر، شاهد رکوردزنی های جدید در مورد افزایش قیمت خودرو که ناشی از از افزایش قیمت ارز باشد، نبوده ایم. موضوعی که حتی برخی فعالان بازار خودرو را نیز متعجب کرده است.»

در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت دلار و حتی صعود آن به بیش از ۶۸ هزار تومان بوده ایم. رویدادی که تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت دلایل و محرک های اصلی و محوری آن مطرح می‌شود. برخی بر این باورند که تشدید تنش های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک در سطح منطقه و به طور خاص افزایش درگیری ها میان ایران و رژیم اشغالگر قدس، موجب شده تا بازار ارز تا حدی دچار نوسان شود و شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

با این حال، برخی دیگر نیز به این مساله اشاره دارند که موضع گیری اخیر وزیر اقتصاد کشورمان در مورد اینکه اقتصاد ایران در سال جاری چیزی در حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، پالسی مستقیم را به بازار ارز فرستاده و موجب افزایش قیمت ها در این بازار شده است. البته که بازار ارز ایران در سال های اخیر فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده و بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که این بازار از برخی مشکلات مدیریتی و ساختاری رنج می برد.

مشکلاتی که باید هر چه سریعتر فکری به حال آن ها کرد. با این همه، یکی از نکات قابل تامل در بحبوحه افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته این بوده که بازار خودرو آنگونه که باید از افزایش قیمت ارز اثر نگرفته است. به بیان ساده تر، شاهد رکوردزنی های جدیدی در مورد افزایش قیمت خودرو که ناشی از افزایش قیمت ارز باشد نبوده ایم. موضوعی که حتی برخی فعالان بازار خودرو را نیز متعجب کرده است. با این همه، به نظر می رسد که این وضعیت چندان هم عجیب نیست و ریشه در واقعیت چند ماه اخیر بازار خودرو کشورمان دارد.

این واقعیت نیز چیزی جز این نیست که قیمت ها در این بازار به قدری افزایشی شده اند که دیگر مشتری چندانی در بازار مشاهده نمی شود. به بیان ساده تر، در بازار خودرو آنگونه که باید و شاید شاهد سنگینی کفه تقاضا نیستیم و همین مساله سبب شده حتی افزایش قمیت دلار نیز نتواند بازار خودرو را از نظر قیمتی به تحرک وادارد. از این رو، آنچه که برخی از صاحب نظران به آن اشاره دارند این است که در بازار خودروی کشورمان باید طرف تقاضا با اتخاذ سیاست های حمایتی تقویت شود.

موضوعی که از چشم اندازی کلان می تواند رونق را به بازار خودرو بازگرداند. با این حال با تداوم شرایط کنونی، چندان نمی توان انتظار تغییرات قابل توجه را در بازار خودرو داشته باشیم. معادله ای که در کلیت خود از وجود نوعی رکورد عمیق در بازار خودرو خبر می دهد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا مسوولان امر راه حال‌های موثری را برای مخاطب قرار دادن مشکلات در این حوزه در دستورکار قرار می دهند یا خیر.

منبع: موج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا