نیسان مذاکرات ادغام با هوندا را لغو کرد
نیسان ژاپن پس از ماهها مذاکرات برای ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان، با لغو مذاکرات ادغام با هوندا، سوالاتی درباره تواناییاش برای عبور از بحرانهای داخلی مطرح کرده است.
شرکت نیسان ژاپن (۷۲۰۱.T) مذاکرات ادغام با رقیب خود، هوندا (۷۲۶۷.T)، را لغو کرده است، روزنامه نیکی گزارش داد که طرح ادغامی که میتوانست سومین خودروساز بزرگ جهان را ایجاد کند، کنار گذاشته شد. این اقدام سوالاتی را درباره توانایی نیسان در مواجهه با بحران به تنهایی به وجود آورده است. پس از انتشار این گزارش، سهام نیسان بیش از ۴٪ کاهش یافت تا اینکه بورس توکیو معاملات آن را تعلیق کرد. سهام هوندا که همچنان در حال معامله بود، بیش از ۸٪ افزایش یافت که نشاندهنده نوعی راحتی برای سرمایهگذاران به دلیل لغو این توافق بود.
بر اساس گزارش رویترز، یک سخنگوی نیسان گفت که گزارش نیکی “بر اساس اطلاعاتی که نیسان اعلام کرده نیست.” او افزود: “ما قصد داریم تا نیمه فوریه جهتگیری خود را نهایی کنیم و در آن زمان آن را اعلام خواهیم کرد.” همچنین، سخنگوی هوندا گفت که این شرکت هیچ اطلاعی از نیسان درباره تصمیم به خروج از یادداشت تفاهم همکاری نداشته است.
سال گذشته، هوندا، دومین خودروساز بزرگ ژاپن، و نیسان، سومین خودروساز بزرگ این کشور، اعلام کرده بودند که در حال مذاکره برای ادغام و ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان از نظر فروش هستند تا در صنعتی که تهدیدات زیادی از سوی BYD چین و دیگر واردکنندگان خودروهای برقی مواجه است، تقویت شوند. اما این مذاکرات به دلیل اختلافات فزاینده در هر دو طرف پیچیده شده است.
یکی از منابع آگاه به این موضوع گفت که هوندا پیشنهاد داده بود که نیسان به یک زیرمجموعه تبدیل شود، که این پیشنهاد از هدف اصلی مذاکرات که ابتدا به عنوان ادغام برابر معرفی شده بود، فاصله داشت. این اتفاق سوالات جدیدی را درباره چگونگی عبور نیسان از بحرانهای اخیر بدون کمک خارجی ایجاد کرده است. نیسان در حال اجرای یک برنامه بازسازی است که هدف آن کاهش ۹۰۰۰ نفر از کارکنان و کاهش ۲۰٪ از ظرفیت جهانی است.
هوندا که ارزش بازار آن تقریباً پنج برابر نیسان است، نگرانیهای بیشتری درباره پیشرفت رقابت کوچکتر خود در برنامه بازسازی داشته است. یکی از افراد آگاه به این موضوع گفت: “خبرهایی که میگویند نیسان نمیخواهد زیرمجموعه هوندا باشد، نشاندهنده این است که مسأله کنترل برای هر دو طرف مسئلهای جنجالی بوده است.”
نیسان بیشتر از برخی خودروسازان دیگر تحت تأثیر تغییر به خودروهای برقی قرار گرفته است، چرا که این شرکت پس از بحرانهای ناشی از دستگیری و برکناری رئیس سابق خود، کارلوس گون، در سال ۲۰۱۸ به طور کامل بهبود نیافته است. مذاکرات ادغام با اختلالات ناشی از تعرفههای احتمالی از سوی رئیسجمهور پیشین ایالات متحده، دونالد ترامپ همزمان شده است. طبق تحلیلها، تعرفهها علیه مکزیک برای نیسان دردناکتر از هوندا یا تویوتا خواهد بود.
شرکت شریک بلندمدت نیسان، رنو (RENA.PA) نیز اعلام کرده است که اصولاً به ادغام با هوندا تمایل دارد. خودروساز فرانسوی ۳۶٪ از سهام نیسان را در اختیار دارد که از این مقدار ۱۸.۷٪ از طریق یک اعتماد فرانسوی است. نیسان و هوندا ابتدا اعلام کرده بودند که قصد دارند جهتگیری ادغام را تا پایان ژانویه تصمیمگیری کنند، اما این تاریخ به نیمه فوریه منتقل شد. منابعی به رویترز گفته بودند که شریک کوچکتر نیسان، میتسوبیشی موتورز (۷۲۱۱.T)، که پیش از این قصد داشت در این ادغام شرکت کند، ممکن است این کار را انجام ندهد.
منبع: برنا