امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه راه آهن با دو شرکت معدنی/۵ میلیون تن مواد معدنی جا به جا می‌شود

مدیرعامل راه آهن گفت: بر اساس تفاهم‌نامه با شرکت‌های سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع فولاد بافق احداث ۳۲ کیلومتر خط ریلی برای حمل ۵ میلیون تن بار عملیاتی خواهد شد.

جبارعلی ذاکری در مراسم امضای تفاهم نامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکت های سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق جهت طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری اظهار کرد: رویکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران چندسالیست به سمت اتصال نقاط و چشمه های بار به شبکه ریلی کشور منعطف شده تا به نوعی حجم بار عبوری از روی ریل افزایش پیدا کند.

وی افزود: در راه آهن به سمتی می رویم که بارهای انبوه را شناسایی کنیم تا به شبکه ریلی متصل شود زیرا این اقدام آثار و برکات اجتماعی و اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: شاهد تصادفات جاده‌ای در کشور هستیم و  سالیانه ۲۰ هزار نفر فوتی داریم. بخشی از این تصادفات به دلیل تراکم خودروها در جاده‌ها بوده و اینکه بخشی از بار می‌توانست از طریق ریل جا به جا شود. بنابراین اگر اصطلاحا “شیفت تو ریل” در راه آهن اتفاق بیفتد بخش قابل توجهی از تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: بخش مرکزی کشور دارای معادن بزرگی است. بیشترین حجم  انتقال بار از شمال شرق به مرکز و از مرکز به جنوب انجام می‌شود.

ذاکری با اشاره به اینکه بزرگترین پروژه‌های ریلی ما در این محور تحت عنوان دو خطه کردن آن ادامه دارد، افزود: پروژه بعدی از بافق به سنگان خواهد بود و سپس به دنبال افزایش ظرفیت از طریق بلاک میانی خواهیم رفت.

به گفته وی دو خطه کردن مسیر ریلی بافق به سمت سنگان باعث می‌شود  که شاهد افزایش ظرفیت در این مسیر باشیم و به طور قطع بعد از دو خطه کردن و استفاده از بلاک میانی زمینه برای افزایش ظرفیت فراهم خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن افزود: از خواف و سنگان تاکنون ۱۵ میلیون تن بار به مرکز کشور منتقل می‌شد، ولی افق برنامه هفتم ۲۲ میلیون تن خواهد بود. یعنی افزایش ۷ میلیون تنی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بر اساس تفاهم نامه امروز  احداث ۳۲ کیلومتر خط ریلی برای ۵ میلیون تن بار با همکاری سه جانبه عملیاتی خواهد شد و حجم سرمایه‌گذاری پیش بینی شده نیز ۱.۶همت است.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اهمیت راه‌آهن در جابه‌جایی بار گفت: مصرف سوخت ریلی یک چهارم تا یک هشتم مصرف سوخت جاده‌ای است. اگر قیمت سوخت واقعی‌تر باشد جایگاه راه‌آهن به چشم می‌آید.

وی در پایان گفت: قطارکامل جزو برنامه راه آهن است. مقدمات اجرایی شدن آن برای مسیر مشخصی در حال  آماده سازی است که باعث افزایش بهره‌وری حمل و نقل ریلی خواهد شد و همچنین انگیزه شرکت‌های خصوصی را برای تامین ناوگان ریلی بیشتر خواهد کرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا