صندوق های چندکالایی در بورس کالا راه اندازی می شود

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالای بورس کالا از راه اندازی صندوق‌های چند کالایی، جذب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی و توسعه بازار مشتقه در بورس کالا خبر داد.

رحمان آراسته افزود: صندوق‌های چند کالایی بر روی تمام محصولات در صنایع مختلف کشور راه اندازی خواهد شد. راه اندازی این صندوق‌ها نه تنها به تأمین مالی تولید کمک خواهد کرد بلکه از جذب نقدینگی سرگردان به بخش‌های غیر مولد جلوگیری می‌کند و به عبارت ساده‌تر از این مسیر، آحاد مردم در رشد و جهش تولید مشارکت خواهند کرد.

آراسته ادامه داد: همچنین به منظور پوشش ریسک دارندگان واحدهای صندوق‌های چند کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله بر روی تمامی صندوق‌های چند کالایی راه اندازی خواهد شد.

او با بیان اینکه امکان فعالیت کدهای سبدگردانی در قراردادهای مشتقه به زودی فراهم می‌شود، اظهار کرد: به محض ابلاغ مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان فعالیت کدهای معاملاتی سبد با شرایطی که متعاقباً اعلام می‌شود در بازار مشتقه بورس کالا وجود خواهد داشت.

به گفته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران علاوه بر اقدامات ذکر شده در آینده‎ای نزدیک از ابزارهای جدید مشتقه بر روی برخی از دارایی‌های پایه مطابق با استانداردهای جهانی رونمایی خواهد شد.

او یادآور شد: با توجه به اینکه در سال گذشته شاهد تأمین مالی شرکت‌های عرضه‎کننده به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بودیم، به منظور کمک به بخش تولید و صندوق‌های کالایی جهت تأمین مالی تولیدکنندگان، هدف بورس کالای ایران در سال جاری تأمین مالی ۳۰ همتی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد و اوراق خرید دین کالایی خواهد بود.

آراسته خاطرنشان کرد: بورس کالای ایران با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار اختیار معامله از ایجاد امکان استراتژی‌های کاوردکال و انسداد لحظه‎ای دارایی توسط بورس به منظور کاهش ریسک کارگزاران، در نظر دارد امکان استفاده از مزایای تخفیف وجه تضمین را برای فعالان بازار در سایر استراتژی‌‏های معاملاتی قراردادهای اختیار معامله نیز فراهم کند.

او تصریح کرد: در سال جاری با توجه به ایجاد امکان یکپارچه‌سازی سامانه معاملات قراردادهای مشتقه و گواهی سپرده کالایی، جریان نقدینگی بین بازارهای مالی و مشتقه تسهیل خواهد شد و این موضوع باعث ورود منابع مالی و سرمایه‌گذاری جدید در بورس کالا خواهد شد.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با اشاره به جذب نقدینگی صندوق‌های کالایی گفت: با توجه به اینکه جذب نقدینگی صندوق‌های کالایی از زمان راه اندازی این صندوق‌ها نزدیک به ۴۰ همت بوده است، در سال جاری با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بازار، پیش بینی می‌شود جذب نقدینگی در این صندوق‌ها به ۱۰۰ همت برسد.

او تاکید کرد: به منظور کاهش هزینه‌های معاملاتی و خواب سرمایه در قراردادهای آتی، قراردادهای کوتاه مدت آتی به منظور پوشش ریسک نوسان روزانه قیمت دارایی بر روی برخی از دارایی‌های پایه به زودی راه اندازی خواهد شد. علاوه بر این با توجه به درخواست مکرر فعالان بازار برای ایجاد صندوق‌های اهرمی و پوششی کالایی، بورس کالای ایران ضمن بررسی موانع موجود، پیگیری‌های لازم را برای کسب مجوزهای مربوطه از سازمان بورس و اوراق بهادار تا حصول نتیجه انجام خواهد داد. در همین راستا در صورت موافقت سازمان با تأسیس این صندوق‌ها، امکان راه اندازی نماد آتی و اختیار معامله نیز بر روی این صندوق‌ها وجود خواهد داشت.

آراسته با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار فعال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران فعالیت داشتند یادآور شد: در سال جاری با توجه به اقدامات توسعه‌ای بورس کالای ایران و یکپارچه شدن بستر معاملات گواهی سپرده و مشتقه، مدیریت فعال در این بازارها به عنوان برنامه‌های بورس کالای ایران هدف گذاری شده است.

وی در خاتمه تصریح کرد: قطعاً در سال جاری جذاب‌ترین اتفاقات بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی در بورس کالا ایران رخ خواهد داد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا