سرپرست ایران ایر: لغو ویزای عتبات، پرواز‌های عراق را افزایش می‌دهد

محمد محمدی‌بخش سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری، گفت: وضعیت صنعت هوایی کشور نیاز به بازطراحی در تمامی حوزه‌ها در زمینه زیرساخت، نیروی انسانی و ارتباطات داخلی و بین‌المللی دارد. در دو سال گذشته شرایط سختی برای حمل و نقل هوایی از جمله ایران به وجود آمد که در حوزه حمل و نقل هوایی در حال بازگشت به شرایط عادی هستیم و این امر در پروازهای داخلی و بین‌المللی محقق خواهد شد.

وی گفت: پروازهای اروپایی و پروازهای چین و شرق آسیا برنامه‌ریزی شده و با ۱۱ کشور منطقه مذاکراتی صورت گرفته است تا پرواز‌ها به مقاصد مختلف افزایش پیدا کند و رشد قابل توجهی در پروازهای بین‌المللی خواهیم داشت و با هر کشوری توافق دوجانبه خواهیم داشت و شاهد پرواز یک‌طرفه نیز نخواهیم بود.

کاپیتان محمد محمدی‌بخش در ادامه اظهار داشت: لغو ویزای عتبات، پرواز‌های عراق را افزایش می‌دهد. تا دو هفته آینده سفری به دمشق داریم تا مذاکرات برای ازسرگیری پرواز‌های سوریه نهایی شود.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها متأثر از شرایط اقتصادی کشور هستند، گفت: جدول حرفه‌ای و تخصصی قیمت بلیت را تضمین و در شورای عالی هواپیمایی تصویب کردیم. در این بین کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت اتفاق افتاد.

وی در ادامه بیان کرد: چند مؤلفه از جمله قیمت دلار، نرخ سوخت، نرخ بیمه و تعمیرات را در این جدول لحاظ کردیم و به رقمی رسیدیم که در شرایط فعلی به آن پایبند خواهیم بود. برای شب عید هم که فصل رونق گردشگری (های‌سیزن) است، تلاش می‌کنیم قیمت بلیت افزایش نیابد و بر همین اساس نظارت بر دفاتر فروش بلیت، ایرلاین‌ها و آژانس‌ها را افزایش دادیم و از طرفی برخی آژانس‌ها و سایت‌ها نيز مسدود شده است.

محمدی‌بخش با اشاره به هواپیما‌های برجامی، گفت: این هواپیما‌ها به صورت نو وارد کشور شده، اما سازندگان اروپایی تعهدات خود را در پشتیبانی هواپیما‌های برجامی و ارائه قطعات انجام نداده‌اند که در حال تنظیم لایحه شکایت از سازندگان اروپایی هستیم. پنج تا شش فروند از هواپیماهای ATR متعلق به هما در حال چک هستند و این زمین‌گیری به معنای از رده خارج شدن آنها نیست و مجدداً به چرخه پرواز خواهند پیوست، با این حال به قطعات برای تعمیر هواپیماها نیاز داریم اما شاهد هستیم اروپایی‌ها به تعهدات خود در زمینه پشتیبانی از هواپیماهای برجامی عمل نمی‌کنند.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره نوسازی ناوگان هواپیمایی، گفت: در مذاکرات برجام همچنان دنبال نوسازی هواپیما هستیم، قراردادهای قبلی پابرجاست و اگر خبر جدیدی داده شود، وارد مذاکرات می‌شویم. همچنین محدودیت‌هایی برای سن هواپیما و تجهیزات جدید اعمال کرده‌ایم تا هواپیماهایی با مدل جدیدتر وارد ناوگان هوایی کشور شود. بخشی از هواپیماهای جدید هم در حال نوسازی است.

وی درباره انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این انتقال دیده شده و امیدواریم برای مشکلات هما راهگشا باشد.

محمدی‌بخش در خصوص بار هوایی بیان کرد: در شرایط کرونا صنعت هوایی به بخش بار که نقش مهمی در اقتصاد کلان دنیا ایفا می‌کند، بیش از بخش حمل و نقل مسافر پرداخت و در حال حاضر برای اینکه بنگاه فعالی در حوزه اقتصاد باشیم، حداقل نیاز به افزایش توجه پنجاه درصدی به حوزه بار باید داشته باشیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از اجرای کامل دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا در حوزه هوانوردی و فرودگاهی خبر داد و افزود: تدابیر ویژه‌ای نسبت به گذشته برای افزایش کنترل پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ شده است.

وی از افزایش گیت‌های ورودی با هدف کوتاه کردن صفوف، انجام غربالگری، پایش وضعیت مسافران، انجام فاصله‌گذاری، هوشمندسازی و انتقال مسافران مشکوک به مجموعه هتل فرودگاهی خبر داد و گفت: غربالگری صحیح در بدو ورود مسافران بهترین روش کنترل است و تجربه دو سال اخیر نشان داده به هر میزان در این حوزه دقیق‌تر عمل کردیم، با مشکل کمتری مواجه شده‌ایم.

محمدی‌بخش از همکاری سازمان هواپیمایی با پروتکل‌های ستاد کرونا خبر داد و گفت: تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و تاکنون نیز محدودیتی در اجرای دستورات وزارت بهداشت قائل نشده‌ایم و با توجه به واکسیناسیون گسترده مردم، امیدواریم کمترین میزان آسیب را از سویه اومیکرون داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا