خودروهای خارجی این هفته می‌آیند | چه تعداد از متقاضیان انصراف داده اند؟

بعد از ماه‌ها انتظار بالاخره این هفته خودروهای وارداتی به مشتریان تحویل می‌شود. این خبر را مجری طرح واردات خودرو هم تأیید کرد.قرار است در فاز اول به ۳۰هزار نفر که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند خودروی وارداتی تحویل داده شود.

زمستان پارسال وزارت صنعت با استفاده از سیستم نوبت‌دهی اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان دریافت خودروی وارداتی کرد که درنهایت از بین ۱۲۰هزار ثبت‌نام‌کننده، بین ۳۳هزار نفر قرعه‌کشی انجام شد. در این مرحله هر متقاضی ۵۰۰میلیون تومان در حساب بانکی خود مسدود کرده بود.

طبق برنامه اولویت‌دهی و میزان واردات خودرو، مقرر شد که در دور نخست خودروهای چانگان تحویل متقاضیان شود و در ادامه خودروهایی از برندهای چینی، دانگ‌فنگ، چانگان، میتسوبیشی، اپل، داچیا، کیا، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، تویوتا، جتا، سئات، فیات تحویل متقاضیان شود.

طبق آخرین خبرها واردات برخی خودروها انجام شده و واردات سایر خودروها به‌صورت انبوه و خرد در حال انجام است. ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیز تامین شده است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد تا پایان مردادماه از میان ۳۵شرکتی که مجوز واردات دریافت کرده بودند، ۱۸شرکت موفق به ثبت سفارش قطعی شده و توانسته‌اند بخشی از ارز واردات را دریافت کنند. از این ۱۸شرکت نیز تاکنون ۱۰شرکت، خودروهای خود را واردکرده و الباقی درحال طی کردن مسیر واردات هستند.

با این رویه مرحله تحویل خودروهای خارجی به مشتریان از هفته جاری آغاز می‌شود. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و مجری طرح واردات خودرو هم در این باره گفت: عرضه و تحویل خودروهای وارداتی از هفته جاری آغاز می‌شود. از زمان ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در اسفندماه سال قبل تاکنون ۴هزار نفر انصراف داده‌اند.

در اسفندماه سال قبل ۳۴هزار نفر در قرعه‌کشی شرکت کرده بودند اما با انصراف برخی متقاضیان در حال حاضر ۳۰هزار نفر در نوبت تحویل خودرو هستند که قرار است در فاز نخست خودروی این افراد تحویل داده شود.

سامانه عرضه خودروهای وارداتی نیز برای متقاضیان باز خواهد شد تا خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این مرحله ثبت‌نام جدیدی انجام نخواهد گرفت و فقط خودروهای جدید برای مشتریان دارای نوبت، عرضه خواهد شد. متقاضیانی که اسفند سال قبل ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت هستند.

ضیغمی همچنین درباره تداوم فروش خودروهای وارداتی گفت: برنامه فعلی ما تحویل خودروهای فروخته شده است. اینکه در فاز بعدی ثبت‌نام‌های جدید، از مسیر سامانه یکپارچه باشد یا از طریق بورس کالا یا حتی مسیری دیگر، هنوز مشخص و قطعی نیست.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره منبع تامین ارز برای واردات خودروها نیز گفت: ارز خودروهای وارد شده تاکنون تامین شده و تا پایان سال‌جاری، حداقل یک میلیارد یورو مصوبه‌ وجود دارد که می‌توانیم از ارز صادرات غیر، استفاده کنیم. برای بیش از این نیز، چنانچه محل سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع خارجی وجود داشته باشد، می‌توان از آن برای واردات خودرو استفاده کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین توضیح داد: از هفته بعد برای شرکت‌های معتبری که خودروهایشان از کشور مبدا تولیدکننده بارگیری شده و اسناد حمل داشته باشند، عرضه صورت خواهد گرفت. شرکت‌ها بسته به توان خود ماهانه امکان واردات ۳۰۰هزار تا یک‌میلیون دستگاه را داشته و وارد می‌کنند.

او درباره اینکه چرا تحویل خودروهای وارداتی زمان‌بر شد، گفت: روند واردات به این دلیل طولانی شد که شرکت‌ها منتظر بودند تا در وهله اول مجوزهای استاندارد، محیط‌زیست و غیره را دریافت کنند، ضمن اینکه اگر قرار باشد تولید و حمل این خودروها از شرق آسیا انجام شود، مستلزم طی شدن یک دوره زمانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا