
روبوتاکسیهای تسلا به سانفرانسیسکو میروند
«تسلا» پس از آغاز عرضه اولیه سرویس روبوتاکسی این شرکت در ماه میلادی گذشته در آستین تگزاس، مدلی محدودتر از این سرویس را در سانفرانسیسکو، راه اندازی میکند.
این خودروساز قصد دارد دعوتنامههایی را برای دارندگان خودروهای «تسلا» ارسال کند تا این سرویس را آزمایش کنند.
دو سازمان ایالتی، بر جنبههای مختلف خودروهای خودران در کالیفرنیا نظارت میکنند. اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا بر آزمایش و استقرار خودروهای خودران نظارت دارد و هر سه مرحله آزمایش با راننده، آزمایش بدون راننده و استقرار بدون راننده، به مجوز نیاز دارد.
«تسلا» مجوز آزمایش خودروهای خودران را با حضور یک اپراتور انسانی پشت فرمان دارد. این شرکت، مجوز آزمایش یا استقرار خودروهای بدون راننده را ندارد و طبق اعلام اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، تا چهارشنبه گذشته، هنوز برای مجوزهای دیگر، درخواست نداده است. «مرسدس بنز»، «نورو» و «ویمو»، سه شرکتی هستند که مجوز استقرار خودروهای بدون راننده را دارند. «تسلا» همچنین مجوزهای لازم از کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا را ندارد.
«تری پراسپر»، سخنگوی «کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا» در ایمیلی به تِککرانچ گفت: «تسلا» مجوزی دارد که به راننده انسانی اجازه میدهد یک وسیله نقلیه سنتی که خودران نیست را برای خدمات چارتر با عموم مردم براند. طبق گفته «تری پراسپر»، این با مجوز خودروهای خودران برای حمل مسافر، کاملا متفاوت است. مجوزهای موسوم به AV که «تسلا» فاقد آن است، امکان آزمایش و استقرار خودروهای خودران را با یا بدون راننده فراهم میکند.
«تری پراسپر»، اظهار کرد که «تسلا» از «کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا» برای ارائه خدمات مسافربری خودران به مشتریان، چه با راننده و چه بدون راننده، تاییدیه دریافت نکرده و درخواستی هم نداده است. «تسلا» همچنین «مجوز رانندگی خودکار» از «کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا» ندارد، بنابراین حتی نمیتواند از یک وسیله نقلیه خودران با اپراتور انسانی پشت فرمان برای خدمات مسافربری استفاده کند. این بدان معناست که اگر «تسلا» از روبوتاکسیهایش استفاده کند و سیستمهای خودران، فعال شوند، حتی اگر سفرها رایگان باشند و یک اپراتور ایمنی انسانی پشت فرمان باشد، مقررات ایالتی را نقض خواهد کرد.
این اقدام برای ورود به کالیفرنیا در شرایطی صورت میگیرد که دپارتمان وسایل نقلیه موتوری ( DMV ) در حال حاضر در تلاش است تا فروش خودروهای «تسلا» در این ایالت را به عنوان بخشی از یک شکایت چند ساله در مورد وعدههای این شرکت در مورد تواناییهای خودران خودروهایش، متوقف کند. «تسلا» همچنین در حال حاضر در مورد شکایت در مورد مرگ و میر ناشی از استفاده از سیستم کمک راننده اتوپایلوت، محاکمه میشود.
طبق گزارش تِککرانچ، «تسلا» همچنین، هنوز ثابت نکرده است که میتوان از نرمافزار رانندگی کاملا خودران این شرکت برای راهاندازی یک شبکه روبوتاکسی استفاده کرد. این شرکت از ۲۲ ژوئن مدلی از سرویس روبوتاکسی را که فقط با دعوتنامه امکانپذیر است، در شهر آستین عرضه کرده اما با آنچه «ایلان ماسک» مدیرعامل این شرکت، سالها در مورد آن صحبت کرده، بسیار متفاوت بوده است.
این سرویس، عمدتا به منطقه مرکزی شهر آستین و مناطق اصلی محدود است. یک اپراتور ایمنی در صندلی مسافر جلو وجود دارد که میتواند در صورت وقوع اشتباه یا خطری توسط خودرو، مداخله کند.
این با «راه حل کلی» که ماسک گفته بود «تسلا» یک دهه روی آن کار میکرد، فاصله زیادی دارد. «ماسک» زمانی آنقدر به نرمافزار خودران «تسلا» که در حال توسعه بود، اطمینان داشت که گفته بود میتواند از لسآنجلس به نیویورک برود که هرگز این اتفاق نیفتاد. «ماسک»، هفته گذشته، گفت: «تسلا» همچنین در تلاش است تا به فلوریدا و آریزونا گسترش یابد.
منبع: ایسنا