مرگ تدریجی ولی‌عهد بنزین در ایران

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن سی‌ان‌جی ایران، مصرف گاز فشرده طبیعی خودرو در کشور به جای روند افزایشی، متاسفانه با کاهش ۳۵ درصدی همراه شده است.

در حالی که به جهت رعایت مسائل زیست محیطی و همچنین کاهش اتکا به سوخت فسیلی و کاهش نیاز به واردات بنزین، صنعت گاز فشرده طبیعی، سی ان جی در دهه ۱۳۸۰ در کشور با سرمایه فراوانی راه‌اندازی و قرار شد، مصرف سوخت خودروها به جای بنزین به گاز فشرده طبیعی تبدیل شود، اما متاسفانه به دلیل کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز و از رده خارج شدن خودروهای قدیمی و همچنین کاهش فاصله قیمتی بین بنزین و گاز سی‌ان‌جی، مصرف گاز فشرده در کشور کاهش پیدا کرد.در این زمینه با احسان جان محمدی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنعت سی ان جی کشور گفتگو کردیم که وی گفت: طی دهه‌های گذشته حول و حوش ۵ میلیارد دلار از سوی دولت در صنعت گاز فشرده طبیعی (سی ان جی) برای احداث جایگاه و گاز سوز کردن خودروها و نصب تجهیزات، سرمایه گذاری شده است.وی بین داشت: در نگاه اول قرار این بود که سهم گاز سی‌ان‌جی از سبد سوخت کشور قابل توجه شود و در برنامه هفتم توسعه کشور هم آمده است که حداقل ۳۰ درصد از سبد سوخت کشور از گاز فشرده طبیعی یا همان سی ان جی باشد، اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل سیاست‌های عدم حمایت دولت از صنعت سی‌ان‌جی و همچنین حذف فاصله قیمتی بنزین و سی ان جی این سهم به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
جان محمدی این را هم گفت: صنعت سی‌ان‌جی بهترین راه برای رفع ناترازی بنزین و کمک به دولت برای صادرات بنزین به شمار می‌رود.به گفته جان محمدی، در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سطح کشور داریم که می‌توانند روزانه بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب گاز فشرده طبیعی تحویل بدهند که این رقم معادل مصرف ۴۰ تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین در روز است، اما متاسفانه به خاطر عدم حمایت از صنعت سی ان جی، میزان مصرف گاز سی ان جی با کاهش ۳۵ درصدی از ۲۴.۵ میلیون متر مکعب به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است.دبیر انجمن صنعت سی‌ان‌جی کشور همچنین گفت: اگر سیاست‌های حمایتی دولت به درستی اجرا شود، می‌توانیم به رقم ۲۵ تا ۳۰ میلیون متر مکعب در فاز اول برسیم که تقریبا ناترازی بنزین که الان کشور دچار آن شده است، را می‌توانیم با سی ان جی رفع کنیم.عضو هیئت مدیره انجمن سی‌ان‌جی کشور در مورد مهمترین خواسته این صنعت از دولت، گفت: همان طور که دولت در دهه ۱۳۸۰ نگاه ویژه به صنعت گاز فشرده طبیعی داشت و از خودروساز، دولت، وزارت نفت و سازمان برنامه بودجه همه نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشتند، الان هم باید صنعت سی ان جی در کانون توجه و اولویت قرار گیرد، در حالی که الان سی ان جی در اولویت دولت نیست.
وی گفت: اگر دولت نگاه ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشد و با الزام خودروسازان به تولید خودروهای دوگانه و نیز تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز که حداقل ۳۰ درصد تولید سالانه خودروسازان دوگانه سوز باشد و همچنین با پرداخت حق‌العمل عادلانه و کارشناسی به جایگاه‌های سی‌ان‌جی و در مدار گرفتن همه ظرفیت سی ان جی نصب شده، می‌تواند زمینه لازم برای رشد صنعت سی‌ان‌جی و افزایش سهم این صنعت در سبد سوخت کشور را فراهم کرده و به رقم ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب در روز برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا