پیمان تجارت آزاد با اوراسیا همچنان در مجلس است

معاون وزیر صمت:

معاون وزیر صمت گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و ۵ کشور اوراسیا همچنان در مجلس بوده و هنوز نهایی نشده است؛ همچنین مجالس ۳ کشور این پیمان را امضا کرده‌اند و ۲ کشور دیگر باقی مانده است.

محمد علی دهقان دهنوی امروز در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تنها راه توسعه کسب و کارها و رونق تولید و تجارت تسهیل‌کردن روابط تجاری است، اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت سازمانی در بدنه دولت است که وظیفه تسهیل فرایند تجارت کشور را بر عهده دارد، لذا ارتباط تنگاتنگی بین ما و اتاق بازرگانی برقرار است که قصد دارم این ارتباط را بیشتر کنم و این موضوع نیازمند کمک شما هم هست.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برای توسعه تجارت باید به این باور برسیم که تولید رقابت‌پذیر می‌تواند تجارت ما را توسعه بدهد و در مسیر تجارت باید قدم به قدم به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم‌.

وی به تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: اولین تجربه ما در حوزه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا رقم خورد. در همین خصوص چهار سال پیش ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد تجارت ترجیحی شد و در این مدت تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه ۲.۵ برابر افزایش یافت. این افزایش تجارت فقط مربوط به کالاهایی نیست که تعرفه تجاری آن کاهش‌یافته بلکه مربوط به کالاهای دیگر نیز بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ما پیمان تجارت آزاد را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرده‌ایم که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. تاکنون ۳ کشور امضاهای مجالس خود را دریافت کرده‌اند و دو کشور دیگر هم در حال اخذ امضا هستند.

وی افزود: در صورت برقراری روابط تجارت آزاد ایران و اوراسیا ۸۷ درصد تعرفه کالاها کنار گذاشته می‌شود. لذا باید بازرگانان خود را برای تجارت به این شکل آماده کنند زیرا با حذف تعرفه‌ها یک رقابت جدید شکل می‌گیرد و در واقع تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تمرینی برای ورود به تجارت آزاد با سایر کشورهای دنیا خواهد بود.

دهقان دهنوی در خصوص حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ارمنستان بیان کرد: در کنار مسائل تجارت آزاد، مشکلات صادرکنندگان ما در ارمنستان و به خصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطرح شد که از جمله این مشکلات در حوزه صدور ضمانت نامه‌ها بود.

وی اضافه کرد: در این زمینه توافق‌های خوبی صورت گرفت به ویژه اینکه اتحادیه اوراسیا یک شرکت بیمه اتکایی ایجاد کرده است برای اینکه بیمه اعتبار صادراتی اعضای خود را پشتیبانی کند و از ما هم دعوت کرده است که با آنها همکاری داشته باشیم و این می‌تواند کانال خوبی باشد برای اینکه ضمانت نامه‌های مورد نیاز تجارمان را در ارمنستان و بقیه کشورهای اوراسیا تأمین کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین پیشنهاداتی درباره همکاری در قالب منطقه آزاد در یک شهرک متعلق به ایرانی‌ها در ارمنستان عنوان شد و این پیشنهادات دنبال می‌شود تا به یک نتیجه عملی برسیم.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا