عراقیها با زوار ایرانی بدترین رفتار را دارند؟
سید احمد رسولی نژاد، نماینده دماوند در نطق خود در مجلس با انتقاد شدید گفت: عراقیها با زوار ایرانی بدترین رفتار را دارند و با اروپاییها و آمریکاییها بهترین رفتار را دارند، خودم دیدهام. کدام کشور برادری این طور است؟
مهمترین اظهارات رسولی به شرح ذلیل است:
ما چقدر با عراق موافقتنامه و تفاهم نامه داشتیم کدامش عمل شد؟
بدترین رفتار را مامورین فرودگاه عراق با زوار ایرانی دارند.
انتقاد نماینده مجلس نسبت به عملکرد دولت در قبال زائران ایرانی عتبات
دولت مسئول است، وزارت خارجه مسئول است چرا یک زائر ایرانی تا ۶ بار مورد بازرسی قرار بگیرد و دو سه بار پیادهاش کنند.
چرا زائر ایرانی پیر و جوان و کودک باید برای بازرسی کفشهایشان را در آوردند و مسیر طولانی طی کنند بدون کفش.
با اروپاییها و آمریکاییها بهترین رفتار را دارند، خودم دیده ام. کدام کشور برادری این طور است؟!
هیئت رئیسه باید ورود کند و به داد زوار برسید. زوار چه جرمی کردهاند که باید به عشق امام حسین هزینههای سنگین بدهند.
دو برابر سفر به ترکیه باید هزینه بدهند و بدترین هتلها و بدترین امکانات را دولت عراق در اختیارشان میگذارد.
چرا دولت انقلابی نمیتواند حرمت زوار ایرانی را تامین کند؟
علت گرانی سفر عتبات چیست؟
همچنین پیشتر نیز حرمتالله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره سفر عراق که این روزها بر سر قیمت آن زیاد بحث میشود، اظهار کرد: در نوروز امسال، هزینه سفر به ترکیه از سفر به برخی شهرهای ایران ارزانتر بود. بارها هم درباره آن صحبت شد، اما عجیب است که هزینه سفر هوایی عراق (نجف) از تمام این مسیرها؛ از کیش تا مشهد و اهواز و استانبول گرانتر تمام میشود. در جلساتی هم که با رئیس سازمان حج و زیارت داشتم نسبت به قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف اعتراض کردم.
او ادامه داد: براساس آنچه در جلسات ایرلاینها شنیدهایم، هزینه هر ساعت پرواز حدود ۲۰ دلار است، اصلا ما این عدد را ۳۰ دلار درنظر بگیریم، فاصله هوایی تهران ـ نجف هم کمتر از دو ساعت است، تقریبا یک ساعت و نیم میشود که حالا ما با اغماض این فاصله را سه ساعت درنظر بگیریم، در نتیجه هزینه یک سفر از تهران به نجف باید ۹۰ دلار تمام شود که حتی اگر با ارز ۳۰ هزار تومانی محاسبه شود، قیمت بلیت آن باید نهایت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شود، نه پنج میلیون و ۱۰ میلیون تومان!چرا هزینه سفر عراق باید از کیش و استانبول گرانتر شود، درحالی که فاصله هوایی آن از ایران به نسبت کیش و استانبول کوتاهتر است!؟ به نظر میرسد عواملی در کار است که اجازه نمیدهد این سفر ارزان شود.
رفیعی یادآور شد: اگر سفر هوایی به عراق را در مقایسه با کیش و استانبول گرانتر میدانیم، دلیل بر این است که هزینه سفر به آن دو مقصد را مناسب ارزیابی کرده باشیم، ما حتی به نرخ بلیت پروازهای داخلی به ویژه در مسیر کیش، مشهد و اهواز معترضیم و آنها را هم گران میدانیم. در نوروز بلیت تهران ـ کیش به دو میلیون تومان رسید.
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: برخی از شرکتهای هواپیمایی در واکنش به اعتراضهای ما درباره گرانی سفر هوایی بهانه میآورند که زیانده و بدهکارند، سوال این است اگر صنعت هواپیمایی در ایران زیانده شده است و ایرلاینها بدهکارند، چرا در چند سال اخیر شرکتهای هواپیمایی جدیدی به وجود آمده است و تعدادی هم در نوبت دریافت مجوز هستند؟ کدام کشور به اندازه ایران شرکت هواپیمایی دارد؟ ترکیه با ۵۰ میلیون توریست به اندازه ما شرکت هواپیمایی دارد؟
رفیعی گفت: وضعت هتلها هم شبیه ایرلاینها است، فقط کافی است کیفیت، خدمات و قیمت آنها را با دنیا مقایسه کنید. با این وضع بر سر مردم منت میگذاریم که سفر باید ارزان شود و آن را ارزان میکنیم و به عنوان راهحل هم به مردم وام میدهیم که قرار است سودش چهار درصد باشد، اما موقع پرداخت، بهره وامی که قرار است سفر را برای مردم ارزان تمام کند، بالای ۲۰ درصد میشود.