ترکیه تامین کننده سوخت جت اسرائیل

از منظر مبادلات فراورده و سوخت از سال ۲۰۱۶ و پس از برقراری مجدد روابط میان نرکیه و اسرائیل، در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی و سوخت کشتی به اسرائیل صادر و بیش از ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل (معادل ۵ میلیارد لیتر) از اسرائیل وارد شده است.

یکی از مباحث این روزها شناخت مبادی وارداتی سوخت اسرائیل است.طبق گزارش مرکز مطالعات سولوشن مجموع ظرفیت پالایشی اسرائیل در دو پالایشگاه حیفا و اشدود در سرزمین های اشغالی معادل ۳۰۰هزار بشکه و محل تامین خوراک آن از نفت وارداتی، عمدتا از قزاقستان و آذرباییجان است که از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی محسوب می شوند. نیجیره و گابن از اعضای اوپک، دیگر مبادی اصلی واردات نفت را تشکیل می دهند. در مجموع ۴۰ درصد از سبد انرژی مصرفی در اسرایل به نفت وابسته است.

با گسترش اختلافات ميان دولت مركزی و دولت محلی كردستان عراق كه منجر به توقف صادرات نفت اين منطقه به اسرائيل در سال جاری شد، مصر و برزيل به مبادی وارداتي نفت اسرائيل افزوده شده است.

بندر جیحان به عنوان نقطه انتهایی دو خط لوله باک.-تفلیس-جیحان و خط لوله کرکوک- جیحان نقش کلیدی در بارگیری و تامین نفت خام وارداتی اسرائیل دارد. از منظر مبادلات فراورده و سوخت نیز از سال ۲۰۱۶ و پس از برقراری مجدد روابط میان نرکیه و اسرائیل، در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی و سوخت کشتی به اسرائیل صادر و بیش از ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل (معادل ۵ میلیارد لیتر) از اسرائیل وارد شده است.

طبق این گزارش ترکیه نقش مهمی در تامین سوخت اسرائیل دارد لذا می‌‍توان گفت هرچند ترکیه در ظاهر مخالفت‌هایی را با جنگ در فلسطین دارد اما در عمل خود ذی نفع و تامین کننده سوخت‌های جت اسرائیل است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا