افشای رانت گسترده در قرعه کشی های خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه کشیهای خودرو فقط یک رانت است و نه تنها قیمت را پایین نمیآورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد میکند.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قرعه کشیهای خودرو فقط یک رانت است و نه تنها قیمت را پایین نمیآورد بلکه بین تولیدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثری را ایجاد میکند.
موتمنی، افزود: در فرایند قرعهکشی خودرو برخی همان لحظه حوالهها را میفروشند، برخی خودرو تحویلی را در پارکینگ به امید گرانتر شدن نگه میدارند و تعدادی نیز خودرو را معامله میکنند که هیچیک از این معاملات تأثیر مثبتی در بازار خودرو نمیگذارد.
وی در ادامه تأکید کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو سالی بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد است؛ لذا حتی قرعهکشیهایی که تعداد آن حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو است هم نمیتواند این نیاز را تأمین کند؛ بنابراین همچنان بازار تشنه عرضه خودرو باقی میماند.
موتمنی تأکید کرد: علاج کار تنها یک برنامهریزی اصولی است. ریشه کار در تولید است نه دلالی، دلالان غیرحرفهای. تولید بهموقع و عرضه خودرو بهاندازه نیاز داخلی، به هیچ فردی اجازه نمیدهد تا بر کالای مصرفی، حساب سرمایهای باز کند. از سوی دیگر خودرو باید از طریق افرادی به بازار عرضه گردد که شغل و حرفه آنهاست.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: هر شغلی اگر در جایگاه خود فعالیت نکند بازار آشفته میشود. ویترین خودرو فروشان را بهجز خودرو نمیتوان باکالای دیگری پر کرد. دیگر مشاغل هم همینطور است. این روزها افراد مختلف با مشاغل متفاوت وارد بازار خودرو، ملک، ساختوساز شدهاند. این در حالی است که هیچ جای دنیا افراد در غیر از تخصص خود فعال نیستند. خانهدارها، محصلان، دانشجویان، پزشکان و … همه وارد خرید خودرو نه برای تأمین نیاز فردی بلکه برای معامله شدهاند. این برهم ریختگی نظم در خریدوفروش خودرو معمای گرانی و تورم خودرو را حل نخواهد کرد؛ بلکه خود به تشنج آن میافزاید.
موتمنی به فروشندگان زیرزمینی و عدم اعتقاد آنها به پرداخت مالیات اشاره کرده و گفت: هیچیک از فروشندگان خودرو که صاحب پروانه کسب هستند نمیتوانند وارد خرید خودروهای قرعهکشی شوند در حالی که سالانه مالیات خود را پرداخت میکنند؛ اما خریداران زیرزمینی که مشاغل فراوانی دارند از این رویه استفاده و سود میبرند. بارها این نکات را به مسئولان گوشزد و هشدار دادهایم. مهمترین کلید جلوگیری از تورم و فساد، پرداخت مالیات بهموقع و اصولی توسط همه است.
موتمنی با ابراز تأسف از اجرایی نشدن سامانه معاملات خودرو گفت: موضوع سامانه معاملات خودرو در سال ۹۱ مطرح و توسط برخی پی گیری شد، اما متأسفانه اجرایی نشد. اجرایی شدن این سامانه میتواند تمامی مشکلات سوءاستفاده برخی از دلالان که نظم بازار خودرو را برهم میزنند حل کند. با ثبت تمامی مراحل خرید خودرو با مدارک کامل به طور شفاف میتوان راستی آزمایی کرد و هیچ قیمتی بهدلخواه تغییر نمیکند تا بازار متحول و بینظم شود.
وی افزود: همانگونه که دولت در زمان کمبود مواد غذایی در پی تأمین آن از کانالهای مختلف برمیآید تا مشکل تورم در آن محصول را کم کند باید برای تولید قطعات خودرو نیز به همان میزان نگران باشد و بازار قطعات را تأمین و پوشش دهد. تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان باید این وظیفه را بهخوبی انجام دهند. اکنونکه میدانیم بازار خودرو با بینظمی دچار اختلال و مشکل شده است پس باید در پی راهحل بود و تنها راهحل آن، سرمایهگذاری دولت در تأمین نیاز بازار تولید خودرو است.
وی راهاندازی سامانه ثبت معاملات را راهحلی بسیار مؤثر و مثبت خواند و گفت: هر چه سریعتر باید این سامانه شروع به کار کند تا هم سازمان بهموقع مالیاتش را دریافت کند وهم بازار خریدوفروش خودرو از این حالت متشنج و بیثبات خارج شود و سیر طبیعی را طی کند، هوشمند سازی امروزه در تمامی معاملات در دنیا خپحرف را ول را میزند، این کار فقط برای افرادی ناراحت کننده است که ترس از شفافیت دارد، اتحادیه نمایشگاه دارن خودرو در این کار پیشتاز است.
وی در خصوص لزوم آموزشهای لازم در خصوص مشکلات و موضوعات مالیاتی بیان داشت: امروزه در دنیا آموزش در تمامی عرصهها حرف اول را میزند سازمان امور مالیاتی برای اجرای تمامی طرحهای که ارائه میدهد هیچگونه آموزشی به مقامیان نمیدهد، طرح را اعلام و انتظار دارد از همان فردا همگان اجرایی کنند تا به کی باید مشکلات را با چانهزنی حل کرد اگر افراد به برنامهها اشراف داشته باشند و آموزش ببینند کمتر با مشکل روبهرو میشوند.